لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

نتایج انتخابات خبرگان در تهران؛ هاشمی اول، مصباح یزدی بیرون از لیست


اکبر هاشمی رفسنجانی به هنگام ورود به یکی از نشست های خبرگان (عکس از آرشیو)
اکبر هاشمی رفسنجانی به هنگام ورود به یکی از نشست های خبرگان (عکس از آرشیو)

لحظاتی پس از اطلاعیه شماره ۵۸ ستاد انتخابات کشور رای انتخابات خبرگان رهبری را اعلام کرده بود، مقام‌های وزارت کشور می‌گویند، این نتیجه نهایی نیست و هزار صندوق شمال شهر تهران هنوز شمرده نشده‌است. طبق این اطلاعیه اکبر هاشمی رفسنجانی نفر اول انتخابات خبرگان در استان تهران است.

طبق اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز دوم شد است.

ستاد انتخابات کشور در این اطلاعیه خود اشاره‌ای به تعداد کل آراء در این حوزه انتخابیه و همچنین به تعداد آرای هریک از منتخبان به تفکیک نکرده‌است.

براساس این اطلاعیه احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در این انتخابات، رتبه یازدهم را احراز کرده‌است و محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز پانزدهم شده‌است.

محمدتقی مصباح یزدی، از روحانیان تندرو در فهرست شانزده نفر وزارت کشور حضور ندارد.

محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، نیز جزو ۱۶ نفر حائز رأی بالاتر نیست.

این در حالی است که وزارت کشور متعاقب این اطلاعیه اعلام کرده‌است: «لیست اعلام شده مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری استان تهران، نتایج صندوق‌های اخذ رأی شمارش شده تاکنون است و نتایج آرای نهایی این حوزه متعاقباً اعلام خواهد شد.»

در همین زمینه، رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران گفت: نتیجه انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه تهران با توجه به اینکه کار شمارش آرا به پایان نرسیده، هنوز نهایی نشده‌است.

علی‌اصغر ناصربخت در گفت‌وگوی ایرنا اضافه کرده‌است: کار شمارش حدود ۱۰۰۰ صندوق اخذ رای که به طور عمده مربوط به شمال شهر تهران است، هنوز انجام نشده‌است.

وی همچنین گفته‌است: لیست اعلام شده در رسانه‌ها نهایی نیست و کار شمارش آرای مجلس خبرگان در شهر تهران همچنان ادامه دارد.

طبق این گزارش، مجموع صندوق اخذ رای استان تهران شش هزار و ۱۳۸ صندوق است که ۴ هزار و ۶۴۱ صندوق برای حوزه انتخابیه شهرستان تهران است.

حوزه انتخابیه تهران برای انتخابات مجلس خبرگان ۱۶ کرسی دارد.

این در حالی است که علی فلاحیان، عضو چهارمین خبرگان و وزیر پشین اطلاعات، از راهیابی مجدد به مجلس خبرگان از استان خوزستان بازمانده است. گزارش‌ها حاکی است، عباس کعبی‌، محمدعلی موسوی جزایری، عبدالکریم فراحانی، محسن حیدری آل‌کثیر، محمدحسین احمدی و سیدعلی شفیعی از استان خوزستان به مجلس خبرگان راه یافته‌اند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که در استان خراسان رضوی نیز احمد علم الهدی و محمود هاشمی شاهرودی به خبرگان رهبری راه یافته‌اند.

صادق اردشیر لاریجانی به همراه نورالله طبرسی، سید رحیم توکل و علی معلمی از حوزه انتخابیه استان مازنداران انتخاب شده‌اند.

در حوزه انتخابیه استان کرمان نیز احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران،‌ به همراه محمد بهرامی خوشکار و امان الله علیمرادی به خبرگان پنجم راه یافته اند.

XS
SM
MD
LG