لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

کربی: حضور ایران نباید وضعیت را در عراق سخت‌تر کند‎


جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،
جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه ۱۱ خردادماه در خصوص حضور ایران در عراق، گفته است، ما نمی خواهیم که حتی نزدیکترین همسایه‌های عراق، با مداخله در این کشور به تنش‌های قومی دامن زده و وضعیت را آنچه که هست سخت تر کنند.

جان کربی که در کنفرانس خبری روزانه خود صحبت می کرد در پاسخ به پرسشی در خصوص ایجاد یک پایگاه موشکی توسط ایران در عراق گفت، این نخستین باری است که چنین حرفی را می شنوم. اطلاعی در این خصوص ندارم و بهتر است از مقام‌های ایرانی بپرسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با این حال تصریح کرده است: ما می دانیم که از زمان جنگ علیه گروه حکومت اسلامی در عراق، ایران در این کشور حضور دارد. اطلاع داریم که آنها تلاش دارند تا نفوذ خود را در عراق افزایش دهند.

جان کربی تاکید کرده است که عراق کشوری مستقل و دارای حق حاکمیت است و حضور کشورهای همسایه به ویژه ایران می بایست با همکاری و هماهنگی دولت عراق باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: آنچه که به طور مشخص در خصوص حضور ایران وجود دارد، همانطور که پیشتر نیز گفته ایم، این است که می بایست چنین حضوری از طریق و با مجوز دولت حیدر العبادی باشد. ما نمی خواهیم هیچ کشوری حتی نزدیکترین همسایه‌ های عراق، به نوعی در این کشور دخالت کند که آتش تنش قومی را شعله ورتر کرده و وضعیت را از آنچه که هست سخت تر کند.

ایران همواره اعلام کرده که نیروهای نظامی این کشور در عراق نقش مستشاری به عهده دارند و این نیروها با اجازه دولت عراق فعالیت می کنند.

در حالی جان کربی در خصوص پیامدهای حضور همسایگان و تشدید تنش‌های قومی هشدار داده که طی روز‌های اخیر انتشار تصویر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران واکنش هایی درپی داشته است.

در همین زمینه، سه تن از نمایندگان سنی پارلمان عراق، «حضور»فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدران ایران در عملیات آزاد سازی فلوجه را «محکوم کردند».

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان،نیز با انتقاد از اقدامات قاسم سلیمانی در عراق و سوریه، ایران را به فعالیت‌های خرابکارانه در این دو کشور متهم کرد.

در واکنش به این انتقادها، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، چند روز پیش گفته بود ،فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به درخواست دولت عراق در این کشور حضور دارد.

وی گفته بود: «حضور مستشاران نظامی ایران در عراق تحت فرماندهی سردار قاسم سلیمانی به درخواست دولت قانونی این کشور و برای مبارزه با تروریست‌ها و افراط گرایانی است که عراق و منطقه را با بی‌ثباتی و نا امنی مواجه کرده اند.»

در حالی که نیروهای عراق عملیات نهایی خود برای باز پس گیری شهر فلوجه را آغاز کرده اند، سازمان ملل و نهادهای بین المللی نسبت به بروز «فاجعه انسانی» در این شهر هشدار داده اند.

به گفته مقام های سازمان ملل بیش از ۵۰ هزار نفر از ساکنان فلوجه در این شهر گیر افتاده اند و احتمال دارد نیروهای گروه حکومت اسلامی از آنها به عنوان «سپر انسانی» استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG