لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۶

صادق لاریجانی: در پرونده‌ای نسبت‌های دروغ به رهبری و رئیس قوه قضائیه می‌دهند


صادق لاریجانی و علی خامنه ای
صادق لاریجانی و علی خامنه ای

رئیس قوه قضائیه ایران از رسانه‌ای شدن یک پرونده طی روزهای اخیر انتقاد کرده و گفته است که رسانه‌های معاند با طرح مطالب کذب نسبت‌های دروغ به رهبری و رئیس قوه قضاییه و نظام قضایی کشور می‌دهند.

طی روز های اخیر گزارش‌هایی درباره مختومه شدن پرونده سعید طوسی، قاری مشهور قران، با دخالت رییس قوه منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صادق لاریجانی روز دوشنبه، سوم آبان، مختومه شدن این پرونده توسط خود را «دروغ بزرگ و عجیب و غریب» و «کذب محض» خواند و شاکیان این پرونده را تهدید کرد که «همکاری با رسانه‌های معاند، معاونت در جرم و قابل پیگرد است».

صادق لاریجانی همچنین گفت: «مختومه کردن پرونده‌ها توسط رئیس قوه قضاییه از دروغ‌های بزرگی است که این روز‌ها به دستگاه قضایی نسبت می‌دهند».

وی تاکید کرد که رئیس قوه قضاییه اختیار قانونی برای مختومه کردن پرونده‌ای را ندارد و «هیچگاه هم چنین عملی واقع نشده است».

به گفته آقای لاریجانی، رئیس قوه قضائیه بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، اگر پرونده‌ای را «خلاف بیّن شرع» تشخیص دهد، برای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور می‌فرستد.

وی تاکید کرد: «می‌بینیم که یک پرونده را رسانه‌ای می‌کنند و با طرح مطالب کذب نسبتهای دروغ به رهبری و رئیس قوه قضاییه و نظام قضایی کشور می‌دهند».

تعدادی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که محمد گندم‌نژاد طوسی، معروف به سعید طوسی قاری مشهور قرآن، با شکایت تعدادی از نوجوانان قاری قرآن با اتهام‌هایی چون «تجاوز جنسی» و «لواط» تحت تعقیب قرار گرفته اما در‌ ‌‌نهایت با دخالت «علی مقدم، مسئول ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی»، «رییس قوه قضائیه» و «دادستان تهران» برای او قرار منع تعقیب صادر شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، این پرونده را برای تعیین تکلیف به رییس قوه قضائیه ارسال کرده و صادق لاریجانی نیز پس از اظهار نظر علی خلفی، مشاورش، این پرونده را «فاقد ادله اثباتی جرم» تشخیص داده است.

به گفته وب سایت «آمد نیوز»، پس از این اظهار نظر رییس قوه قضائیه، دادستان تهران دستور مختومه شدن این پرونده را صادر کرده است.

سه شاکی آقای طوسی در مصاحبه با برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا اعلام کرده‌اند که ۹ سی دی حاوی مکالمات آقای طوسی با آنان که به اقدامات خود اقرار کرده، «دو توبه‌نامه به دست خط خود آقای طوسی» و «پیامک‌های وی به نوجوانان» در پرونده موجود بوده است.

درهمین حال رئیس قوه قضائیه ایران گفت: «وقتی می‌بینیم که یک کانال ماهواره‌ای میلیون‌ها دلار برای بمباران تبلیغاتی هزینه می‌کند و به خصوص علیه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست به تبلیغات گسترده می‌زند مطمئن می‌شویم که مسیر درست را پیموده‌ایم».

وی تاکید کرد که کسانی که به گفته او به «رسانه‌ها در خارج از کشور کمک می‌کنند» باید «به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار بگیرند تا مرز بین انقلاب و ضدانقلاب مشخص شود».

آقای لاریجانی اضافه کرد: «متأسفانه برخی از افراد در داخل با این رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند و به نحوی به آن‌ها کمک می‌کنند و در عین حال طلبکار هم هستند».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز یک شنبه، ۲ آبان اعلام کرده که برای سعید طوسی درباره اتهام «اعمال منافی عفت» قرار منع تعقیب صادر شده است.

به گفته آقای اژه‌ای، درباره دیگر اتهام این قاری مشهور قران با عنوان «تشویق به فساد» نیز ابتدا قرار منع تعقیب صادر شده بود اما دادگاه این قرار را نقض کرده است.

سخنان آقای اژه‌ای درحالی بیان شده است که یکی از شاکیان آقای طوسی اعلام کرده که پیگیری‌ها درباره این پرونده به نتیجه‌ای نرسیده و در ‌‌نهایت قضات دست اندرکار این پرونده اعلام کرده‌اند که غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، این پرونده را «نزد خود نگه داشته» و اجازه پیگیری آن را نمی‌دهد.

همچنین به گفته سایت «آمد نیوز»، آقای قطبی، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اعلام کرده که سعید طوسی به صورت «مکتوب» به «ارتباطات ناسالم» با شاکیان اعتراف کرده است.

با این حال این قاری مشهور قران روز پنج‌شنبه، ۲۹ مهر، ضمن رد این اتهام‌ها اعلام کرده که مخالفان جمهوری اسلامی او را «واسطه هتاکی» به رهبر ایران قرار داده‌اند.
سعید طوسی از قاریان مشهوری است که در برنامه‌های رسمی جمهوری اسلامی از جمله برنامه‌های دفتر رهبر ایران قران قرائت می‌کند.

XS
SM
MD
LG