لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

«واثق البطاط» و مسئولیت حمله موشکی به اردوگاه مجاهدین خلق


محل اصابت موشک در اردوگاه لیبرتی
محل اصابت موشک در اردوگاه لیبرتی

خبرگزاری فارس جمعه هشتم آبان به نقل از «واثق البطاط» رهبر گروهی شبه‌نظامی با نام «جیش المختار» گزارش داده است که در گفت‌وگو با این خبرگزاری، حمله روز پنجشنبه به اردوگاه لیبرتی در نزدیکی بغداد پایتخت عراق را بر عهده گرفته است.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، در آتشبار پنجشنبه هفتم آبان بر اردوگاه لیبرتی در عراق، دستکم ۲۷ تن از اعضای گروه مجاهدین خلق کشته و حدود ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

بر عهده گرفتن مسئولیت حمله به اردوگاه لیبرتی از سوی «واثق البطاط» و تهدید سازمان مجاهدین خلق از سوی او برای ترک هرچه سریع‌تر خاک عراق، در حالی است که حدود یک سال پیش، خبر کشته شدن او به دست شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» (داعش) در رسانه‌های برخی رسانه‌های عراقی، عربی و بین‌المللی منتشر شده بود.

واثق البطاط کیست؟

«واثق البطاط» تاسیس «جیش المختار» را بهمن ۱۳۹۱، با هدف آنچه که «یاری دادن به دولت عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی» به عنوان شاخه‌ای از «حزب‌الله عراق» را اعلام کرد.

«حزب‌الله عراق» از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود و پرچمش همچون «حزب‌الله لبنان» زرد رنگ اما با شعارهای متفاوت است.

«البطاط» همچنین اعلام کرد که «جیش المختار»، «بعثی‌ها، القاعده، ناصبی‌ها و وهابی‌ها» را هدف قرار خواهد داد. این گروه اقدام به توزیع بیش از ۸۰۰ هزار فرم برای عضو گیری کرد.

شبه‌نظامیان «جیش المختار» ۲ دی ماه ۱۳۹۳، اردوگاه لیبرتی را هدف حملات موشکی قرار داده بودند. آن‌ها همچنان مناطق مرزی در عربستان سعودی و کویت را هدف حمله قرار دادند که البته این حملات تلفاتی در پی نداشت.

البطاط، دلیل بمباران کویت را ساخت «بندر مبارک» کویت عنوان کرد و گفت که بهره‌برداری از این بندر، تجاوز به حاکمیت عراق است. این در حالی است که عراق و کویت در این باره توافق‌نامه امضا کرده بودند.

البطاط همچنین هنگام بر عهده گرفتن مسئولیت حمله خمپاره‌ای به خاک عربستان سعودی، هدف از آن را «هشداری به حاکمان خائن سعودی» عنوان کرد.

این اقدام‌ها باعث شد که ۱۲ دی ۱۳۹۲ نیروهای امنیتی عراقی، اقدام به بازداشت «واثق البطاط» کنند. این بازداشت اما یک هفته بیشتر طول نکشید و البطاط پس از آن آزادانه به فعالیت‌های خود ادامه داد.

«شبه‌نظامیان جیش المختار» از جمله شبه‌نظامیان شیعه عراقی هستند که برای جنگ در کنار نیروهای حکومت بشار اسد، به سوریه رفتند. پس از تصرف مناطق وسیعی از شمال عراق توسط شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی»، گروه «جیش المختار» هم به نیروهای «حشد الشعبی»، ائتلافی که عمده آن از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی تشکیل شده، پیوست.

خبر کشته شدن «واثق البطاط»

خبر کشته شدن واثق البطاط ۳۰ آذرماه ۱۳۹۳ منتشر شد. شبکه تلویزیونی عراقی «الرای» در گزارشی به نقل از «منابع امنیتی» اعلام کرد که «واثق البطاط ۲۹ آذر در کمین جهادی‌ها علیه کاروانش هنگام عبور از منطقه العظیم در شمال استان دیالی کشته شد.» این شبکه و همچنین برخی رسانه‌های مرتبط با گروه‌های مسلح سنی، که دشمن حزب‌الله عراق هستند، تصاویری از جسدی که می‌گفتند متعلق به البطاط است، منتشر کردند.

شبکه خبری کُرد «رووداو» نزدیک به حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و همچنین روزنامه اردنی «السبیل» گزاش دادند که گروه «جیش المختار» با صدور بیایه‌ای، ترور رهبرش «واثق البطاط» را در منطقه العظیم وابسته به بخش الخالص در استان دیالی، تایید کرد. این دو رسانه البته توضیح نداده‌اند که این بیانیه کجا و به چه صورتی منتشر شده است.

«رووداو» همچنین به نقل از یک منبع در وزارت کشور عراق گزارش داد که «واثق البطاط» به دست «افراد مسلح نا‌شناس» در منطقه العظیم کشته شده است.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» هم به نقل از منابعی که هویتشان ذکر نکرد، خبر کشته شدن البطاط را منتشر کرد.

«باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به صدا و سیمای دولتی ایران هم در گزارشی، از وجود «اخبار ضد و نقیضی» از کشته شدن «واثق البطاط» خبر داده بود. سایت «مشرق» نیز به نقل از رسانه‌های عراقی، «سازمان استخبارات عربستان سعودی» را عامل ترور «واثق البطاط» معرفی کرد.

سایت «ویکیپدیا» هم نوشته است که «واثق البطاط» ۲۹ آذر ۱۳۹۳ به دست گروه «داعش» ترور شده است.

اما‌‌ همان هنگام شبکه خبری «عراق ۲۴ به نقل از یک «مسئول ایرانی نزدیک به رهبر گروه جیش المختار» خبر کشته شدن او را تکذیب کرد. این شبکه خبری به نقل از این «مسئول ایرانی» گزارش داد که واثق البطاط روز ۲۹ آذر «برای حضور در جلسه‌ای در شهر قم حضور داشت و در عراق نبود.»

بر عهده گرفتن مسئولیت حمله به اردوگاه لیبرتی

پس از انتشار این خبر‌ها، البطاط حضوری علنی و رسانه‌ای نداشت، از این رو خبر کشته شدن او با وجود تایید نشدن از سوی منابع رسمی، باور پذیر‌تر شد.

تا این‌که هشتم آبان خبرگزاری فارس اعلام کرد که با «واثق البطاط» مصاحبه کرده که در آن، مسئول حمله به اردوگاه لیبرتی را گروه «جیش المختار» اعلام کرد.

این خبر را، خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری رویترز بدون اشاره به خبرهای حاکی از کشته شدن البطاط منتشر کردند.

XS
SM
MD
LG