لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

چهار روز تا پايان مهلت هسته‌ای؛ «اختلافات عمده همچنان پا برجاست»


در حالی که تنها چهار روز به پايان مهلت دستيابی به توافق جامع هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی باقی مانده است، خبرگزاری‌ها به نقل از يک ديپلمات غربی گفته‌اند که اختلاف عمده در خصوص نحوه لغو تحريم‌ها و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسيسات ايران همچنان پا برجاست.

اين ديپلمات غربی در وين، پايتخت اتريش، به خبرگزاری‌های رويترز و فرانسه گفته است: «سخت‌ترين موضوعات مورد اختلاف می‌بايست در روزهای آينده حل و فصل شوند».

وی که خواست نامش فاش نشود، تصريح کرده است: «مسئله دسترسی (به تاسيسات) و شفاف‌سازی در خصوص ابعاد نظامی احتمالی (برنامه هسته‌ای ايران) و تحريم‌ها همچنان از اختلافات عمده هستند».

این دیپلمات غربی اضافه کرده است: «ما در خصوص برخی از مسائل می‌توانيم توافق کنيم، اما بر سر مسائل اصلی همچنان اختلافات زيادی وجود دارد».

ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه همراه با آلمان، اعضای گروه ۱+۵، پيشتر ۳۰ ژوئن يا ۹ تيرماه را به عنوان مهلت پايانی برای دسترسی به توافق نهايی و جامع بر سر برنامه هسته‌ای ايران تعيين کرده‌اند.

اين در حالی است که خبرگزاری ايتارتاس به نقل از منابع ديپلماتيک روسی اعلام کرده است که احتمالا اين مذاکرات تا هفتم ژوئيه (۱۶ تيرماه) ادامه خواهد داشت.

«همچنان مشکلات عمده‌ای مانع کار است»

در همين حال، عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران نگارش متن را «بويژه در بخش‌های آخر» دشوار توصيف کرد و گفته است: «در مجموع، کار به سختی و به آهستگی پيش می‌رود».

با اين حال اين مقام ايرانی تاکيد کرده است که «همچنان مشکلات عمده‌ای مانع کار است».

به گزارش ايرنا، عباس عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر يکی از «مذاکره کنندگان ارشد ۵+۱ مبنی بر پيشرفت ۹۰ درصدی نگارش متن» گفته است: «در حال حاضر نمی‌شود از عدد و رقم صحبت کرد. همان‌طور که می‌دانيد يک متن اصلی وجود دارد و چندين ضميمه، در هر کدام از اينها با درصدهای مختلفی به پيش رفته‌ايم. در متن اصلی نسبت به ضمائم پيشرفت‌ها بهتر بوده است».

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران اضافه کرده است: «به دليل اين‌که ضمائم درگير جزييات بسيار زيادی است پيشرفت کار قدری دشوارتر است. نمی‌توان از درصد خاصی صحبت کرد. برخی موضوعات هنوز مانده که از نظر کيفی اهميت بيشتری دارد. موضوعاتی هست که حل شده ولی اهميتش کمتر است».

عباس عراقچی در خصوص تمديد احتمالی مذاکرات نيز گفته است: «بحث تمديد الان در دستور کار ما وجود ندارد، بنای ما اين است که تا زمان تعيين شده بتوانيم به يک توافقی برسيم و اگر لازم باشد چند روزی کار را ادامه می‌دهيم، تا در پايان به يک جمع بندی برسيم».

به گزارش رويترز، ديپلمات غربی و ايرانی شانس دستيابی به توافق را بيشتر از شکست مذاکرات می‌دانند.

در همين حال، جان کری وزير امور خارجه آمريکا برای حضور در اين مذاکرات عازم وين شده است. اين در حالی است که محمد جواد ظريف روز جمعه وارد وين شد.

XS
SM
MD
LG