لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

مالدیو روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد


وب سایت وزارت امورخارجه مالدیو
وب سایت وزارت امورخارجه مالدیو

وزارت امور خارجه مالدیو روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت اعلام کرده است که در اعتراض به سیاست‌های ایران درقبال صلح و ثبات در خاورمیانه به روابط دیپلماتیک ۴۰ ساله خود با تهران پایان می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه مالدیو در بیانیه خود ضمن انتقاد از سیاست های ایران به ویژه درقبال کشورهای حوزه خلیج فارس تصریح کرده است، مساله صلح و ثبات در خاورمیانه رابطه مستقیمی با امنیت و ثبات این کشور دارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:48 0:00
لینک مستقیم


طبق این گزارش، مالدیو جزیره کوچک در اقیانوس هند است که جمعیتی در حدود ۳۴۱ هزار نفر دارد. اکثریت جمعیت این کشور را مسلمانان اهل تسنن تشکیل می‌دهند. دولت این کشور اخیرا روابط دوستانه‌ای با عربستان سعودی برقرار کرده است.

عربستان سعودی سال گذشته سفارت خود در مالدیو را افتتاح کرد و به این کشور وعده حمایت مالی و سرمایه گذاری داده است.

وزارت امور خارجه مالدیو در بیانیه خود با اشاره به نشست سران سازمان همکاری اسلامی در ترکیه در فروردین ماه سال جاری گفته است: این کنفرانس از ایران خواست تا در قبال کشورهای همسایه‌اش سیاست عدم مداخله و حسن همجواری را در پیش بگیرد.

در ادامه این بیانیه، مالدیو از ایران خواسته است تا به پیشنهادهای نشست سران سازمان همکاری اسلامی عمل کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یامین عبدالقیوم از زمان تصدی ریاست جمهوری مالدیو در سال ۲۰۱۳، تاکنون چندین بار به عربستان سفر کرده است.

به دنبال اعدام یک روحانی شیعه در عربستان کنسولگری و سفارت این کشور در تهران مورد حمله قرار گرفت.

ریاض در اعتراض به این حمله روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد. به دنبال این اقدام عربستان، شماری از کشورهای عرب و منطقه از جمله جیبوتی، بحرین و سودان روابط خود با ایران را قطع کردند.

XS
SM
MD
LG