لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

مالکی: از نامزدی برای يک دوره ديگر نخست وزيری کنار نخواهم رفت


به رغم درخواست گروه های سیاسی برای کناره گيری نوری المالکی، نخست وزير عراق، وی روز جمعه ۱۳ تيرماه گفته است که از نامزدی برای يک دوره ديگر نخست وزيری کنار نخواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نوری المالکی در بيانيه ای تصريح کرده است:« هرگز از نامزدی برای پست نخست وزيری چشم پوشی نخواهم کرد.»

در اين بيانيه که در تلويزيون دولتی عراق خوانده شده،‌ نخست وزير عراق تصريح کرده است:«من همچنان در مقابل تروريست ها و متحدانشان سربازی مدافع منافع ملت عراق خواهم ماند.»

اشاره نوری المالکی به گروه دولت اسلامی عراق و شام، داعش، و ديگر گروه های سنی عراق است که طی هفته های اخير موصل، دومين شهر بزرگ عراق، و بخش اعظم مناطق سنی نشين اين کشور را به تصرف خود در آورده اند.

اصرار نوری المالکی برای نامزدی يک دوره ديگر نخست وزيری عراق وضعيت سياسی برای مقابله با پيکارجويان سنی در اين کشور را پيچيده تر می کند. تداوم بن بست سياسی در عراق و تصرف بخش هايی از اين کشور توسط پيکارجويان سنی، عراق را در آستانه تجزيه قرار داده است.

کردها و سنی ها و همچنين شماری از گروه های شيعه خواهان کناره گيری نوری المالکي از پست نخست وزيری آینده عراق هستند. سنی ها نوری المالکی را به در پيش گرفتن سياست های فرقه ای و ناديده گرفتن حقوق اقليت عرب سنی متهم می کنند.

ائتلاف قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزير کنونی، توانسته است بيشترين کرسی های پارلمان را در انتخابات ماه آوريل در بين گروه های شيعه به خود اختصاص دهد. اين در حالی است که برخی از گروه های سياسی شيعه از احتمال انتخاب فرد ديگری به جای نوری المالکی صحبت می کنند.

آيت‌الله علی سيستانی، بانفوذترين مرجع تقليد شيعيان در عراق هفته گذشته از رهبران سياسی عراق خواسته بود برای تشکيل دولت جديد در اين کشور با هم متحد شوند و تا روز سه شنبه رييس جمهوری،‌نخست وزير،‌ و رييس مجلس جديد را انتخاب کنند. ولی به دليل اختلاف و بن بست سیاسی نشست روز سه شنبه حاصلی درپی نداشت.

نماينده آيت الله سيستانی در نماز روز جمعه تشکيل نشدن دولت جديد را اشتباه و شکستی بزرگ برای سياستمداران عراقی خوانده و در باره « سوء استفاده» از شرايط کنونی برای ايجاد تغييرات در جغرافيايی انسانی و سياسی کشور هشدار داده است.

در همين حال مقام های عراقی می گويند نيروهای ارتش اين کشور روستای «عوجه»، زادگاه صدام حسين، رييس جمهوری سابق عراق را از شبه نظاميان سنی پس گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، قاسم عطا، سخنگوی نظامی نخست وزير عراق، روز جمعه گفت: ارتش عراق با کمک داوطلبان شيعه و باحمايت هليکوپترها پنجشنبه شب موفق شد پیکارجویان سنی را از روستای «عوجه»، زادگاه صدام حسين، بيرون براند.

قاسم عطا همچنین از کشته شدن ۳۰ شبه نظامی سنی درجریان این نبرد خبرداده است. به گفته اين سخنگو، ارتش اکنون کنترل ۵۰کيلومتر از شاهراه موصل به «عوجه» ‌را در اختيار دارد. شهر تکريت در نزديکی «عوجه» همچنان در تصرف شبه نظامیان سنی است.

XS
SM
MD
LG