لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

وزیر دفاع آمریکا طرح مبارزه با «داعش» را به کاخ سفید ارائه کرد


ژنرال ماتیس (راست) هفته گذشته به عراق سفر کرده بود.
ژنرال ماتیس (راست) هفته گذشته به عراق سفر کرده بود.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه گفته است، ژنرال جیم ماتیس، وزیر دفاع، طرح اولیه برای «شکست سریع» گروه حکومت اسلامی، داعش، را به کاخ سفید ارائه کرده است.

به گزارش رویترز، جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، گفته است، قرار است روز دوشنبه ژنرال ماتیس در خصوص این طرح توضیحاتی را به مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا ارائه کند و این طرح فقط شامل رویارویی با گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه نیست بلکه بسیار فراتر از ان است.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرده است: در این طرح مفاهیمی چون شکست گروه حکومت اسلامی مشخص شده است و راهبرد هایی که بر اساس آنها می توان این گروه را به سرعت شکست داد،ارائه شده اند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از وزارت دفاع، ریاست ستاد مشترک ارتش و دیگر نهادهای امنیتی آن کشور خواسته بود تا طی ۳۰ روز، طرحی را برای مقابله و نابودی گروه موسوم به «حکومت اسلامی» ارائه کنند.

این فرمان اجرایی از کارشناسان خواسته بود تا با ارائه هر تغییر لازم در قوانین ایالات متحده، به مشخص شدن متحدانی تازه در ائتلاف به رهبری آمریکا، کمک و مکانیزمی برای مقابله با منابع مالی گروه داعش طراحی کنند. این فرمان اجرایی همچنین خواستار ارائه جزئیات کامل در مورد هزینه‌های این طرح شده‌ بود.

ژنرال ماتیس هفته گذشته برای ارزیابی شرایط مبارزه و نبرد با گروه حکومت اسلامی به عراق سفر کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا گفته بود که طیف وسیعی از گزینه ها برای مقابله با گروه حکومت اسلامی مد نظر داریم .

در همین زمینه،‌ شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفته است، مطمئن است که ژنرال ماتیس دیدگاه‌های اعضای کابینه را در این طرح نظر گرفته است.

جف دیویس با این حال گفته است، طرح مقابله با گروه داعش محرمانه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آمریکا در حال حاضر ۵۰۰ نیروی نظامی درسوریه دارد که بیشتر کماندوهای ویژه‌ای هستند که به کار آموزش و کمک به ائتلافی از مخالفان اسد که با داعش نبرد می‌کنند، مشغولند.

این گزارش می‌نویسد که پیشتر ژنرال چهار ستاره، جوزف وُتل که هدایت مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا را برعهده دارد، به خبرنگاران گفته بود که ممکن است به شمار بیشتری از نیروهای نظامی در سوریه نیاز باشد.

او یادآور شده بود که شخصاً تمایلی به افزایش نیروی رزمی ندارد، اما «ممکن است لازم باشد آمریکا بار بزرگ‌تری را به دوش به گیرد».

XS
SM
MD
LG