لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

تاج گردون:رسیدگی مجلس به شکایت از نعمتی و مطهری به دلیل دیدار با خاتمی 


علی مطهری و محمد خاتمی (عکس از آرشیو)
علی مطهری و محمد خاتمی (عکس از آرشیو)

غلامرضا تاج‌گردون، نماینده اصلاح طلب مجلس از رسیدگی به شکایت شماری از نمایندگان اصولگرا از علی مطهری و بهروز نعمتی، دو عضو هیات‌رییسه مجلس، که به دیدار محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران رفته بودند، خبر داده است.

به گزارش ایسنا غلامرضا تاج گردون در صفحه شخصی خود در «اینستاگرام » نوشته است که روز سه‌شنبه صبح در مجلس به شکایت شماری از نمایندگان اصولگرا از این دو عضو هیات رییسه مجلس به دلیل دیدار بامحمد خاتمی رسیدگی می‌شود.

جواد کریمی قدوسی،نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری، روز ۲۲ اسفندماه از شکایت ۲۶ نماینده از آن دسته از نمایندگان که بامحمد خاتمی دیدار کرده بودند خبر داده و گفته بود: «ما این شکایت را به شورای نگهبان و رئیس مجلس تحویل دادیم و از شورای نگهبان خواستیم تا در انتخابات بعدی در بررسی صلاحیت این افراد دقت کند و از رئیس مجلس خواستیم تا ضمن برخورد با این نمایندگان زمینه توبیخ و استیضاح چهار عضو هیئت رئیسه مجلس که در این دیدار بودند، را فراهم کند.»

این نماینده عضو جبهه پایداری اضافه کرده بود:«کسانی که در این دیدار حضور داشتند التزام عملی خود به ولایت فقیه را از دست دادند و این موضوع مهم باید در بررسی صلاحیت آنها مورد توجه قرار گیرد.»

وی همچنین با اشاره به این که«متاسفانه چهارعضو هیئت رئیسه مجلس هم در این دیدار حضور داشتند»، گفته است: «(محمد) خاتمی یکی از محورها و سران فتنه بوده و هنوز از اقدام خود پشیمان نشده و ابراز ندامت نکرده. با توجه به فرمایشات مقام رهبری، فتنه خط قرمز ماست و همراهی با فتنه گران هم به معنای تائید اقدامات آنهاست.»

اصولگرایان از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ به عنوان فتنه یاد می کنند. در این اعتراضات، تهران و شماری از شهرهای ایران برای ماه‌ها شاهد تظاهرات و تجمع بودند. در این اعتراضات ده‌ها نفر کشته شدند.

جواد کریمی قدوسی در ادامه تاکید کرده بود: ما هم به رئیس مجلس نامه نوشتیم و شکایت کردم و هم خواستار استیضاح اعضای هیئت رئیسه‌ای که در این دیدار بودند،شدیم و هم اسناد و مدارک خود را به شورای نگهبان ارسال کردیم.»

در همین زمینه پیشتر«۸۰ نماینده مجلس» با امضای نامه‌ای به دیدار برخی نمایندگان با محمد خاتمی اعتراض کرده و خواستار برخورد علی لاریجانی با این موضوع شده‌ بودند.

خبرگزاری‌های اصولگرای فارس و میزان که این گزارش را منتشر کرده‌اند نام این نمایندگان را عنوان نکرده‌اند. جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری، نیز متن این نامه را در وبسایت خود منتشر کرده اما اشاره‌ای به تعداد نمایندگان امضاکننده این نامه نکرده بود.

در این نامه دیدار تعدادی از اعضای فراکسیون امید از جمله دو عضو هیات رئیسه مجلس با محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، «خلاف سوگند نمایندگی و لطمه و خسارت غیرقابل جبران به وحدت ملی و حیثیت مجلس» خوانده شده بود.

نویسندگان این نامه از علی لاریجانی خواسته‌‌ بودند که از شأن مجلس شورای اسلامی و حیثیت نمایندگان حفاظت و صیانت» کند.

در واکنش به این نامه،غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت گفته بودند که«هرگز چنین سابقه‌ای وجود ندارد که امکان دیدار نمایندگان با افراد از آنها سلب شود».

وی اضافه کرده بود: «ما به‌عنوان نمایندگان ملت می‌توانیم به دیدار زندانی و اعدامی برویم، ایشان که رییس‌جمهور این مملکت بوده‌اند و هنوز هیچ یک از مقامات با استناد به اسناد قانونی، درباره علت ممنوع‌التصویری آقای خاتمی توضیحی نداده است.»

بر اساس گزارش‌ها حدود ۵۰ نماینده مجلس از جمله علی مطهری و محمد علی وکیلی، دو عضو هیات رئیسه و محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، روز ۷ اسفند به بهانه سالگرد پیروزی لیست امید در جریان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دیدار آقای خاتمی رفتند.

محمد خاتمی از جمله حامیان اصلی فهرست امید در انتخابات دهمین دوره مجلس در اسفند ۹۴ بود.

در وبسایت آقای خاتمی گزارش و عکسی از این دیدار منتشر نشده اما برخی از نمایندگان در مصاحبه‌هایی بخش‌هایی از سخنان مطرح شده در این دیدار را نقل کرده‌اند.

رئیس جمهور اسبق ایران در رسانه‌های ایران ممنوع التصویر است و در فروردین ۹۳ نیز حدود ۴۰ نماینده از علی جنتی، وزیر وقت ارشاد، به دلیل حضور در دیدار نوروزی آقای خاتمی سئوال کرده بودند.

موضوع ممنوعیت انتشار تصویر و اخبار محمد خاتمی در زمستان ۹۳ مطرح شد، و آن زمان گزارش‌ها حاکی از این بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ها نسبت به درج تصویر و ذکر نام رییس‌جمهور اسبق ایران هشدار داده و مرتکبان را به توقیف و تعطیل رسانه تهدید کرده است.

XS
SM
MD
LG