لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۷

اسرائیل «خواهان» کمک سالیانه پنج میلیارد دلاری از آمریکا است


سیستم دفاع موشکی اسرائیل معروف به «گنبد آهنین»
سیستم دفاع موشکی اسرائیل معروف به «گنبد آهنین»

گزارش ها حاکی است که دولت اسرائیل افزایش کمک‌های نظامی از آمریکا و رساندن آن به مبلغ پنج میلیادر دلار در سال را درخواست کرده است.

رویترز چهارشنبه سیزدهم آبان با استناد به مقاماتی در کنگره واشینگتن و دولتمردان آمریکا خبر داد که اسرائیل این افزایش چشمگیر کمک‌های نظامی را در چارچوب بسته جدید از واشینگتن درخواست کرده است.

آمریکا در سال‌های گذشته سالی سه میلیادر و یکصد میلیون دلار به این همیپمان خود کمک می‌کرد ولی اسرائیل معتقد است که با «افزایش مخاطرات» برای این کشور، کمک‌های آمریکایی نیز باید افزایش یابد.

اسرائیل بویژه لزوم مقابله با «مخاطرات از ناحیه توافق هسته‌ای ایران» را مطرح کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اسرائیل انتظار دارد که در چارچوب بسته جدید از سال ۲۰۱۷ به بعد، برای یک دوره ده ساله در مجموع ۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی آمریکایی بگیرد.

مقامات دولت آمریکا گفته‌اند اسرائیل پیشنهادهای اولیه را ارائه کرده ولی باید موافقت نهایی کاخ سفید را جلب کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای گفت‌و‌گو در این باره به واشینگتن می‌رود؛ مذاکرات او در کاخ سفید برای هفته آینده تعیین شده اما نظر به بحران امنیتی جاری در اسرائیل، هنوز معلوم نیست که او قادر به انجام این سفر در این تاریخ باشد.

نتانیاهو ماه گذشته گفت، «هم مخالفان توافق اتمی با ایران و هم موافقان آن، اتحاد نظر دارند که اسرائیل باید از کمک‌های نظامی بیشتری برخوردار شود و من در این باره با رییس جمهوری آمریکا در سفرم به واشینگتن گفت‌و‌گو می‌کنم».

یک مقام دولت آمریکا نیز در این مورد به رویترز گفته است شاید واشینگتن درخواست افزایش کمک‌ها تا مبلغ پنج میلیارد دلار در سال را نپذیرد اما می‌توان ارزیابی کرد که با چهار میلیارد دلار کمک‌های سالیانه نظامی به اسرائیل موافق باشد.

اگر مذاکرات در این باره در روزهای آینده پیشرفت کند، ارزیابی شده که سند تفاهم افزایش کمک‌های نظامی میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در جریان مذاکرات نخست وزیر اسرائیل در واشینگتن امضاء شود.

این کمک‌ها جدای از بودجه چند صد میلیون دلاری است که آمریکا در سالهای گذشته برای توسعه موشک‌های ضد موشک از نوع «آرو» به اسرائیل می‌دهد.

پیش از دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای در تیر ماه گذشته، اسرائیل و آمریکا مذاکرات برای افزایش کمک‌های نظامی را دنبال می‌کردند و احتمال داده می‌شد این مبلغ سالیانه به سه میلیادر و ششصد یا سه میلیارد و هفتصد میلیون دلار برای یک دوره ده ساله برسد.

اما بنیامین نتانیاهو با اعتراض شدید به توافق هسته‌ای که با پیشگامی آمریکا در گروه ۱+۵ با ایران بدست آمد و آن را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامید، دستور قطع مذاکرات اسرائیل با آمریکا را داد.

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته در مذاکراتی دو روزه در پنتاگون با اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا مقدمات بسته جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل را فراهم کرد.

یعلون در نشست خبری چهارشنبه گذشته با همتای آمریکایی‌اش گفت، «توافق هسته‌ای با ایران، دیگر یک واقعیت است و نگاه ما دیگر باید معطوف به آینده باشد».

نخست وزیر اسرائیل گفته است، رفع تحریم‌های ایران، قدرت مالی جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده و تهران کمک به «اهرم‌های تروریستی» خود در منطقه مانند حزب الله و گروههای دیگر در سوریه و اراضی فلسطینی را بیشتر می‌کند و لذا، خطرات برای اسرائیل بیشتر می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از وزیر دفاع این کشور نوشته‌اند، او از جمله خواهان دریافت جنگنده‌های بیشتر اف- ۳۵ آمریکایی و جنگ افزارهای مدرن تری شده که تا حال تنها در اختیار ارتش آمریکا بوده است.

XS
SM
MD
LG