لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

دست کم ۴۴ پناهجو در سواحل یونان غرق شدند


یک قایق پناهجویان در نزدیکی یک جزیره یونان(عکس از آرشیو)
یک قایق پناهجویان در نزدیکی یک جزیره یونان(عکس از آرشیو)

گزارش ها حاکی است که روز جمعه دوم بهمن بر اثر غرق شدن سه قایق حامل پناهجویان در حوالی سواحل یونان ۴۴ نفر جان خود را از دست داده اند. همزمان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تلاش می‌کند ترکیه را قانع کند تا در حل بزرگ‌ترین بحران مهاجرت اروپا نقش فعالتری ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلمان و ترکیه مهم‌ترین بازیگران در بحران مهاجرتی هستند که از جنگ جهانی دوم تاکنون در اروپا سابقه نداشته است. در جریان ملاقات اعضای هیئت دولت دو کشور که از روز جمعه در برلین آغاز می‌شود، آنگلا مرکل و احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه تلاش خواهند کرد بیشترین امتیاز را از طرف مقابل بگیرند.

نتایج گفت وگوهای روز جمعه برای خانم مرکل که در داخل کشور برای محدود کردن ورود پناهجویان تحت فشار قرار گرفته، بسیار مهم است. ولی نتایج آن روی وضعیت عمومی در کل اروپا نیز تاثیر خواهد داشت که در ماههای اخیر واکنش افکار عمومی به موج گسترده ورود پناهجویان سخت‌تر شده است.

با وجود هوای سرد زمستان هزاران پناهجو که از جنگ و فقر در کشورهای خود گریخته‌اند به سفر خطرناک در آبهای دریای مدیترانه ادامه داده و در جستجوی زندگی بهتر رهسپار اروپا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از تازه‌ترین حوادث فاجعه بار که هزینه سنگین این سفرهای پر خطر را نشان می‌دهد غرق شدن ۴۴ پناهجوی دیگر از جمله ۲۰ کودک است که روز جمعه گارد ساحلی ترکیه و یونان اجساد آن‌ها را پیدا کردند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد راه حل بحران مهاجرت اختلاف نظر دارند. اتریش نیز اخیرا به جمع کشورهایی پیوسته که تعداد پذیرش پناهجویان را محدود کرده است.

«پول نمی خواهیم»

سباستیان کروتز، وزیرخارجه اتریش گفت اقدام دولت این کشور «زنگ خطری» برای ترغیب اروپا به همکاری و یافتن یک راه حل مشترک است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تاکنون در برابر تعیین یک سقف مشخص برای پذیرش پناهجویان مقاومت کرده است. او به جای پذیرش یک رقم مشخص وعده داده شمار پناهجویان تازه وارد را به شکل محسوسی کاهش دهد و همزمان منتظر است تا اقدامات دیپلماتیک و بین المللی آلمان برای حل این مشکل به نتیجه برسند. طی سال ۲۰۱۵ حدود ۱. ۱ میلیون پناهجو و مهاجر وارد آلمان شده‌اند.

خانم مرکل از حمایت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا برخوردار است که روز پنجشنبه در تماس تلفنی با رهبر آلمان وعده داد که آن کشور به کنفرانس بین المللی اهدا کمک برای بحران سوریه مبلغ قابل ملاحظه‌ای» پرداخت خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که در جلسات مجمع جهانی اقتصاد در داووس، جان کری وزیر خارجه آمریکا خواستار افزایش ۳۰ درصد در کمک مالی جامعه بین المللی به مشکل پناهجویان شد.

با این همه آنگلا مرکل به خوبی بر نقش کلیدی که ترکیه می‌تواند در حل این مشکل ایفا کند واقف است. ترکیه علاوه بر مرزهای طولانی با سوریه و محل اسکان موقت میلیون‌ها آواره آن کشور نقطه اصلی عزیمت پناهجویان سوری به سوی اروپاست.

خانم مرکل در ملاقات با احمد داوود اوغلو از او خواهد خواست تا به تعهدات ترکیه براساس توافق آن کشور با اتحادیه اروپا برای کاستن از شمار پناهجویانی که راهی اروپا می‌شوند، عمل کند. با وجود توافق ترکیه و اتحادیه اروپا در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ هنوز هم هر روزه به طور متوسط رقمی بین ۲ تا ۳ هزار پناهجو و مهاجر از سواحل ترکیه به یونان می‌آیند.

اما اتحادیه اروپا نیز هنوز تعهدات خود را به طور کامل اجرا نکرده و اعضای این اتحادیه هنوز بر سر تامین کمک مالی مورد نیاز برای تامین نیازهای پناهجویان سوری ساکن ترکیه اختلاف دارند.

احمد داوود اوغلو روز پنجشنبه گفت که او حتی مبلغ ۳. ۲ میلیارد دلاری را اتحادیه اروپا وعده داده است طلب نخواهد کرد بلکه بر انجام اقدامات مشخص تاکید دارد.

نخست وزیر ترکیه در جلسات داووس گفت: «ما پول نمی‌خواهیم، ما در مورد پول مذاکره نمی‌کنیم. برای ما یک وظیفه بشردوستانه است و در نتیجه مشکل کمک مالی نیست. ما امیدواریم اقدامات بعدی گامهای مشخصی برای حل این مشکل باشند.»

آزادی رسانه‌ها و مسئله کرد‌ها

روزنامه دی ولت چاپ آلمان گزارش داد که دولت این کشور ممکن است به شکل مستقل و یک جانبه به ترکیه کمک مالی بیشتری بدهد.

سخنگوی خانم مرکل گفت با توجه به حمله هفته گذشته گروه «حکومت اسلامی» در شهر استانبول که بر اثر آن ۱۰ جهانگرد آلمانی کشته شدند، در ملاقات مقام‌های آلمان و ترکیه مسئله مبارزه با داعش نیز مطرح خواهد شد.

ترکیه با آلمان، قوی‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا، مناسبات ویژه‌ای دارد: حدود سه میلیون ترک تبار ساکن این کشورند و آلمان بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ترکیه است.

مذاکرات روز جمعه بخشی از ملاقات‌هایی است که مشاوره بین دو دولت نام گرفته و آلمان با تعداد بسیار معدودی از کشور‌ها چنین مناسباتی دارد. در این مذاکرات علاوه بر صدراعظم آلمان و نخست وزیر ترکیه، وزرای کشور، خارجه و دفاع دو کشور شرکت خواهند داشت.

خانم مرکل گفته است که از این ملاقات برای مطرح کردن مسائل حساسیت برانگیزی مثل عدم رعایت استقلال رسانه‌ها و یا وضعیت مناطق کردنشین ترکیه استفاده خواهد کرد.

پس ازبازداشت تعداد بیشتری ازروزنامه نگاران به خاطر انتقاد ازمقامات دولتی ارشد نگرانی در مورد وضعیت آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در ترکیه افزایش یافته است.

در عین حال دولت ترکیه از چند ماه پیش عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه پیکارجویان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) آغاز کرده و همزمان برای بیرون راندن پیکارجویان کرد در برخی از شهرهای نواحی کردنشین حکومت نظامی برقرار کرده است.

اما فعالان و سیاستمداران کرد می‌گویند به خاطر به کارگیری قدرت نظامی بیش از حد تاکنون تعداد زیادی از غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد زیادی از بازیگران، نویسندگان و دانشگاهیان سر‌شناس در آلمان از جمله شخصیت‌های ترک تبار، با امضای طوماری از خانم مرکل خواسته‌اند تا از حقوق ومطالبات قربانیان خشونت‌های اخیر در مناطق کردنشین ترکیه دفاع کند.

XS
SM
MD
LG