لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

یونان روند بازگرداندن پناهجویان را به ترکیه آغاز کرد


پناهجویان در یونان، عکس از آرشیو
پناهجویان در یونان، عکس از آرشیو

گزارش‌ها حاکی است که یونان روند بازگرداندن پناهجویان و مهاجران از این کشور به ترکیه را آغاز کرده است، این در حالی است که پیش‌تر نهادهای بین المللی نسبت به کمبود امکانات برای انتقال پناهجویان ابراز نگرانی کرده بودند.

به گزارش رویترز، نخستین گروه از مهاجران و پناهجویان شامل ۱۳۱ نفر توسط دو قایق روز دوشنبه چهارم آوریل از جزیره لیبوس یونان به شهر دیکیلی در ترکیه منتقل شده‌اند.

براساس توافق اتحادیه اروپا با ترکیه قرار است آنکارا کلیه پناهجویان از جمله سوری‌هایی که به صورت غیرقانونی خود را به یونان رسانده‌اند را بپذیرد و در ازای این همکاری پول بیشتر، تسهیلات سفر بدون ویزا به اروپا برای شهروندان ترک و هم‌چنین پیشرفت بیشتر در پرونده عضویت این کشور در اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد.

وزارت کشور ترکیه نیز اعلام کرده است، پناهجویان سوری که از یونان به این کشور منتقل می شوند در اردوگاه ها اسکان داده خواهند شد و غیر سوری ها نیز از ترکیه اخراج خواهند شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این در حالی است فرانتکس، یا آژانس کنترل مرزهای اتحادیه اروپا، که قرار است کار انتقال پناهجویان را انجام بدهد، از نیروی انسانی لازم برای این کار برخوردار نیست.

پیشتر اعلام شده بود از آنجا که یونان از کار‌شناسان کافی برای انجام روند بررسی وضعیت پناهجویانی که از ترکیه و از طریق دریای اژه خود را به این کشور می‌رسانند، برخوردار نیست، فرانتکس کارهای اجرایی این انتقال را برعهده می‌گیرد.

مدیر اجرایی فرانتکس نیز گفته بود که این آژانس تنها به بازگرداندن پناهجویانی کمک می‌کند که مقام‌های رسمی یونان به طور کامل پرونده آن‌ها را بررسی و در مورد بازگرداندنشان تصمیم‌گیری کرده‌اند.

این در حالی است که پیش‌تر نهادهای مدافع حقوق بشر نسبت به بازگرداندن پناهجویان از یونان به ترکیه ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک مقام سازمان عفو بین‌المل هفته گذشته گفته بود، توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بحران پناهجویان «به طور جدی اخلاقاً و قانوناً خدشه‌دار است».

این مقام عفو بین‌الملل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که ترکیه نمی‌تواند از پناهجویان «حمایت کافی» به عمل آورد.

عفو بین الملل همچنین گفته است که در حال حاضر دو میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری در ترکیه به سر می‌برند و سوری‌ها به طور معمول مجبور می‌شوند به سمت مرز‌ها برگردند.

این نهاد مدافع حقوق بشر تأکید کرده که شرایط زندگی برای پناهجویان سوری در ترکیه، «به شکل اسفناکی نامناسب است».

XS
SM
MD
LG