لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

اسرائیل اظهارات لوپن درباره «مسئولیت نداشتن فرانسه» در کشتار یهودیان را محکوم کرد


خانم مارین لوپن، نامزد راست‌گرایان افراطی فرانسه
خانم مارین لوپن، نامزد راست‌گرایان افراطی فرانسه

اسرائیل اظهارات مارین لوپن، نامزد راست‌گرایان افراطی فرانسه را در مورد «مسئولیت نداشتن» کشورش در اخراج و کشته شدن یهودیان در هولوکاست، محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم لوپن یکشنبه نهم آوریل (بیستم فروردین) در ادامه کارزار انتخاباتی این کشور گفته بود، اگر کسی مسئول اخراج یهودیان و بردن آنها به اردوگاههای مرگ بوده، حاکمیت وقت بود و نه فرانسه.

به گفته خانم لوپن، اخراج و بردن یهودیان فرانسه به اردوگاههای مرگ نیز توسطافراطیون طرفدار هیتلر انجام شد و کشور و مردم فرانسه در این امر مسئولیتی ندارند.

وزارت خارجه اسرائیل دوشنبه بیست و یکم فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد، سخنان خانم لوپن «با واقعیات تاریخی، که روسای جمهوری فرانسه نیز آن را مورد اذعان قرار داده اند، در تضاد است.»

خانم لوپن در سخنان یکشنبه خود از این نیز شاکی شد که «به کودکان ما تنها تاریک‌ترین بخش‌های تاریخ را می آموزند؛ در حالی که کودکان فرانسه باید دوباره به تاریخ خود افتخار کنند».

خانم لو پن رهبر «جبهه مردمی» یکی از نامزدهای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است که دو هفته دیگر برگزارمی شود.

ایمانوئل ماکرون نامزد حزب چپ میانه اظهارات خانم لوپن را محکوم کرد و آن را «یک اشتباه بزرگ» نامید.

به گفته ماکرون، سخنان مارین لوپن یادآوری خوبی برای کسانی است که «فراموش کرده بودند او دختر ژان ماری لوپن است».

پدر خانم لوپن که حزب خود را در سال ۱۹۷۲ پایه گذاری کرد و در طول چند دهه این حزب یک تشکل حاشیه‌ای محسوب می شد، بارها به خاطر اظهارات یهود ستیزانه و نژاد پرستانه از سوی دادگاههای فرانسه محکوم شده بود.

بنیانگذار «جبهه مردمی» از جمله به خاطر اینکه گفته بود، «هولوکاست تنها یک امر حاشیه‌ای تاریخ بوده است» محاکمه شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کریف» سازمان یهودیان فرانسه و اتحادیه دانشجویان یهودی در فرانسه نیز اظهارات روز یکشنبه خانم لوپن را محکوم کرده و او را «رویزیونیست» نامیدند.

«کریف» که شش میلیون یهودیان فرانسه را نمایندگی می کند، در بیانیه خود نوشته است، اظهارات خانم لوپن «توهین» به فرانسه است؛ کشوری در سال ۱۹۹۵ رسما مسئولیت راندن یهودیان این کشور را به اردوگاههای نازی‌ها پذیرفته بود.

ژاک شیراک رییس جمهوری اسبق و فرانسوا اولاند رییس جمهوری کنونی فرانسه از نقش این کشور در کشته شدن یهودیان فرانسوی عذرخواهی کرده بودند.

شمار یهودیان فرانسه که با اخراج از این کشور و رانده شدن به اردوگاههای نازی‌ها کشته شدند، حدود سیزده هزار نفر ارزیابی شده است.

یکی از مهم‌ترین وقایع زندگی یهودیان معاصر در فرانسه مربوط به سال ۱۹۴۲ میلادی است که هزاران تن از آنها بازداشت و در یک استادیوم نگاهداری شدند تا اینکه به اردوگاههای تحت تسلط نازی‌ها در دیگر نقاط اروپا اعزام شدند.

رژیم «ویشی»، از بعد از شکست فرانسه از آلمان نازی در سال ۱۹۴۰ بر پا شد و تا سال ۱۹۴۴، که فرانسه بدست قوای متفقین و چریک‌ها آزاد شد، با حکومت هیتلر همکاری می کرد.

اما مارین لوپن گفته است، «حکومت ویشی در فرانسه را نباید با کشور فرانسه یکی دانست».

XS
SM
MD
LG