لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

انتقاد مولاوردی از طرح «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس»


شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ایران، از طرح تازه نیروی انتظامی در بکارگیری هفت‌هزار مأمور نامحسوس پلیس امنیت انتقاد کرده و گفته است، ‌ روز یکشنبه وزارت کشور گزارشی در این زمینه به هیات دولت ارائه می‌کند.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری ایسنا، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در یادداشتی که در کانال «تلگرام» خود منتشر کرده، گفته است: با اینکه از اظهارات رئیس پلیس پایتخت که صبح روز سه شنبه از ساماندهی بیش از هفت‌هزار مأمور نامحسوس پلیس امنیت در راستای اجرای طرح امنیت اخلاقی در پایتخت خبر داد؛ چند روزی نگذشته است اما به نظر می‌رسد ابعاد مختلف این طرح و نحوه اجرایی شدن آن برای مردم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و موجی از نگرانی و احساس ناامنی جامعه و خانواده‌ها را فرا گرفته است.

حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران، روز سی‌ام فروردین ماه، خبر داد که هفت هزار مامور در قالب «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» از روز دوشنبه ۳۰ فروردین پلاک خودروهایی که اقدام به مواردی چون «کشف حجاب در خودرو»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «انجام حرکات نمایشی» کنند را از طریق «ارسال پیامک» گزارش می‌دهند.

شهین‌دخت مولاوردی در ادامه مطلب خود اضافه کرده است: «با تمام توضیحاتی که برای توجیه این طرح ارائه شده است و با ذهنیتی که از اجرای طرح‌های مشابه در سال‌های گذشته و در آستانه فصل تابستان و گرم شدن هوا برای مردم شکل گرفته است؛ بیم آن می‌رود اجرای این طرح به تذکر و برخورد با بدپوششی خلاصه شده و به جای آنکه تذکرات و برخورد‌ها متوجه مزاحمین نوامیس و یا سایر ابعاد طرح باشد؛ ناموس مردم را نشانه رود.»

وی اضافه کرده است: «تماس‌های مکرر از زمان شروع این طرح با معاونت و نیز گفت‌و‌گوی چهره به چهره با مردم حکایت از این نگرانی دارد و همه هم مسئولیت پیگیری را متوجه دولت می‌دانند و از رئیس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی انتظار دارند که نظارت و تذکرات لازم را داشته باشد.»

به گفته شهین‌دخت مولاوردی، قرار است «روز یکشنبه گزارشی از ابعاد اجرای طرح توسط وزارت کشور» به هیات دولت ارائه شود.

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، پلیس به عنوان بخشی از نیروهای مسلح، تحت فرماندهی رهبر جمهوری اسلامی است و در دولت یازدهم رهبر اختیارات خود را به وزیر کشور تفویض کرده است.

اجرای واکنش‌هایی در بین مقام‌های جمهوری اسلامی در پی داشته است.

پیشتر نیز حسنروحانی رییس جمهوری ایران، با اشاره به «گشت‌های نامحسوس امنیت اخلاقی» گفته بود، «اولین وظیفه» حکومت در قبال مردم «احترام به شخصیت، جایگاه و کرامت» آنهاست زیرا «این کرامت مقدم بر دین است».

محمدعلی موحدی کرمانی، خطیب موقت نماز جمعه تهران در روز سوم اردیبهشت ماه با اشاره به بکارگیری هزاران مامور نامحسوس به افرادی که وی آن‌ها «لاابالی» نامیده، هشدار داده است که بدانند اعمال آن‌ها تحت نظر پلیس سری است و با آنها برخورد خواهد شد.

خطیب نماز جمعه تهران «بی‌حجابی» را دهن‌کجی به نظام خوانده و می‌‌گوید که اصلاح این دهن‌کجی از حج و نماز و روزه مهم‌تر است.

فعالیت‌های گشت ارشاد یا همان پلیس امنیت اخلاق مجددا از صبح ۲۸ فروردین ماه از سر گرفته شده است.

هر ساله در فصل‌های بهار و تابستان گشت‌های «ارشاد» با هدف «برخورد با بی‌حجابی» فعالیت خود را در شهرهای بزرگ ایران آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG