لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

پیشروی‌ «چشمگیر ارتش عراق» در شرق موصل


نیروهای ویژه ارتش عراق در نزدیکی محوطه دانشگاه موصل
نیروهای ویژه ارتش عراق در نزدیکی محوطه دانشگاه موصل

مقامهای ارتش عراق می گویند، نیروهای ویژه ارتش این کشور روز جمعه توانسته‌اند با پیشروی سریع و چشمگیر در موصل و ورود به دانشگاه این شهر با بیرون راندن نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) از مناطق مجاور به دو پل دیگر روی دجله برسند.

به گزارش رویترز درگیری در دانشگاه موصل بین نیروهای ارتش و نیروهای گروه حکومت اسلامی ادامه دارد. گزارشگر این خبرگزاری می‌گوید، شاهد درگیری شدید در داخل محوطه دانشگاه بوده است.

این دانشگاه هنگام تصرف شهر موصل در سال ۲۰۱۴ به دست نیروهای گروه حکومت اسلامی افتاد.

طبق این گزارش هم اکنون ارتش عراق توانسته است تقریبا تمامی مناطق شرق دجله شهر موصل را از نیروهای گروه حکومت اسلامی بازپس بگیرد.

نیروهای ارتش عراق به همراه پیشمرگ‌های اقلیم خودمختار کردستان و شبه نظامیان شیعه عراقی با حمایت آمریکا سه ماه پیش عملیات خود را برای بازپس گیری موصل آغاز کردند.

یک سخنگوی نیروهای ضد تروریستی ارتش عراق گفته است، روز جمعه نیروهای ویژه ارتش توانستند بخش‌هایی از دانشگاه موصل را به تصرف خود در بیاورند و به دو پل دیگر از پنج پلی که شرق و غرب موصل را به یکدیگر متصل می‌کنند برسند.

این سخنگو اضافه کرده است: انشاءالله، خیلی زود اعلام خواهیم کرد که بقایای نیروهای داعش از منطقه شرقی پاکسازی شده‌اند. دیگر منطقه زیادی (درشرق دجله) تحت کنترل آن‌ها نیست

به گزارش رویترز نیروهای عراقی پیش‌تر به سه پل از پنج پل بر روی دجله رسیده بودند و از چند روز پیش عملیات خود برای رسیدن به پل چهارم را آغاز کرده بودند.

ائتلاف به رهبری آمریکا که از نیروهای عراقی در این عملیات پشتیبانی می‌کند نیز روز جمعه از پیشروی نیروهای عراقی در موصل تمجید کرده است.

جان دوریان، سخنگوی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه داعش، نیز در این زمینه گفته است: هنوز کارهای زیادی نیاز است انجام شود، اما روز‌های حضور داعش در موصل به سرعت رو به پایان است.

شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق در سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه حکومت اسلامی در آمد. عملیات آزاد سازی موصل به رغم پیشروی‌های سریع اولیه، در ماه‌های نوامبر و دسامبر با کندی پیش رفت.

رویترز می‌گوید، یکی از دلایل اصلی کند پیشروی در موصل ورود نیروهای دولتی به منطقه شهری و درگیری‌های خیابانی است. گفته می‌شود چند هزار نیروی گروه حکومت اسلامی همچنان در موصل حضور دارند.

این گزارش می‌افزاید، حملات انتحاری و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی باعث شده است که نیروهای دولتی نتوانند در مناطق شهری پیشروی سریعی داشته باشند.

روز سه شنبه نهادهای بین المللی نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان در موصل ابراز نگرانی کرده بودند. سازمان بهداشت جهانی گفته بود، طی دو هفته گذشته به طور روزانه ۵۰ مجروح به بیمارستان های اربیل مراجعه می کنند.

مقام‌های عراقی می‌گویند، نیروهای گروه حکومت اسلامی اخیرا بخش‌هایی از دو پل که بخش شرق و غرب موصل را به هم وصل می‌کرد تخریب کرده‌اند.

حیدر العبادی هفته گذشته گفته بود تخریب پل‌ها در موصل مانع آزاد سازی کامل این شهر نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG