لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

مطهری: بی‌تفاوتی اقشار جامعه به علت رعب، باعث تداوم حصر شده است


علی مطهری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
علی مطهری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

علی مطهری، نماینده مجلس ایران، با انتقاد از نحوه برخورد با مخالفان پس از وقایع سال ۱۳۸۸، یکی از دلایل ادامه حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را بی‌تفاوتی اقشار جامعه به دلیل «رعب» ایجاد شده، دانسته است.

به گزارش «ایسنا»، علی مطهری که ۹ آبان ماه در جلسه‌ای در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران صحبت می‌کرد، گفته است: «یکی از دلایل ادامه حصر بی‌تفاوتی اقشار جامعه، علماء، روحانیون و دانشگاهیان است و علت آن رعب ایجاد شده است. خیلی‌ها می‌ترسند اما اظهار نظر همراه با آرامش می‌تواند راهگشا باشد.»

میرحسین موسوی، و مهدی کروبی دو معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، به همراه زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون درحصر به سر می‌برند. علی مطهری از منتقدان حصر این افراد بوده همواره خواستار رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شده است.

علی مطهری در ادامه گفته است: «مجلس آینده هم قطعا می‌تواند (در رفع حصر) موثر باشد. این‌که ۵۰، ۶۰ نفر نماینده نامه‌ای در این خصوص امضا کنند موثر خواهد بود، اما امروز چنین شرایطی وجود ندارد و نمایندگان از رد صلاحیتشان می‌ترسند. اگر مجلس تغییر اساسی کند طبیعتا بسیاری از مشکلات راحت‌تر می‌شود.»

وی همچنین به نقش رییس جمهوری ایران در رفع حصر گفته است: «رئیس جمهور در اینجا وظیفه سنگینی دارد چون مجری قانون اساسی است و حصر خانگی هم با اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی مغایر است. بحث اضطرار هم مربوط به چند ماه اول است و از آن‌جا به بعد حصر غیرقانونی بوده است.»

حسن روحانی در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند شرایطی را ظرف یک سال فراهم بیاورد که «نه تنها آن‌ها که در حصر هستند آزاد شوند بلکه حتی کسانی هم که به خاطر مسائل سال ۸۸ در زندان هستند، آزاد شوند.»

با این حال خانواده مهدی کروبی پیش از این آقای روحانی را به عدم پایبندی به وعده‌های انتخاباتی خود برای رفع حصر متهم کرده‌اند.

«نوع برخورد رژیم گذشته هم بد‌تر بوده»

این نماینده مجلس در ادامه با برخورد با منتقدان پس از سال ۱۳۸۸ و حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، نظام جمهوری اسلامی را با سلطنت پهلوی مقایسه کرده و گفته است: «گاهی نوع برخورد ما از نوع برخورد رژیم گذشته هم بد‌تر بوده، شهید مطهری در آن زمان به زندان رفت اما بعد از دوره زندان از تدریس محروم نشد، البته بعدا در ارتقای ایشان به استادی برایش مشکل درست کردند که آن هم به شکلی حل شد.»

وی اضافه کرده است: «اینکه کسی به صرف انتقاد به زندان بیفتد نه در اسلام هست نه قانون اساسی. ما نباید یک استاد دانشگاه را به صرف اینکه انتقاد کرده یا در حمایت از یک گروه منتقد نامه‌ای را امضا کرده است اخراج کنیم.»

علی مطهری در ادامه گفته است: «ما امروز به شدت به وحدت نیاز داریم و یکی از علل اینکه بر حل و فصل مسائل سال ٨٨ تاکید داریم مساله وحدت ملی است؛ زیرا معتقدیم جامعه نباید دو شقه باشد و نباید تفرقه و تشتت وجود داشته باشد.»

XS
SM
MD
LG