لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

مطهری: نظر رهبری بر ادامه حصر است و سایر مقامات به این موضوع وارد نمی‌شوند


علی مطهری، نایب رییس مجلس
علی مطهری، نایب رییس مجلس

علی مطهری، نایب رییس مجلس ایران، روز چهارشنبه ۱۹ آبان در خصوص ادامه حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفته است، چون نظر علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی بر ادامه حصر است دیگرمقام‌ها نیز در این موضوع مداخله نمی کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات بااشاره به این که « ادامه حصر خانگی بدون حکم قضائی خلاف قانون اساسی است و قانونی نیست»، درباره تلاش‌های نمایندگان در جهت رفع حصر اظهار داشت: «ما گاهی نظر خودمان را درباره رفع حصر اعلام می‌کنیم اما اینکه در عمل چقدر تاثیر داشته باشد به تصمیم مقامات عالی بستگی دارد. البته این حرف‌ها در افکار عمومی بی‌تاثیر نیست. نکته مهم این است که چون نظر مقام رهبری بر ادامه حصر است سایر مقامات به این موضوع وارد نمی‌شوند.»

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنوردو همچنین مهدی کروبی، رهبران اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از سال ۱۳۸۹ تاکنون در حصر خانگی به سر می برند.

به گزارش کلمه علی مطهری همچنین در پاسخ به سوالی درباره این که حسن «روحانی با بلیط اصلاح‌طلبان توانست رئیس جمهور شود اما حتی از رفع حصر صحبت نمی‌کند»، گفته است: روحانی هم فعالیت‌هایی داشته است در زمینه رفع حصر، چند بار با رهبر انقلاب صحبت‌هایی کردند و یا حتی ممنوع‌التصویری. اگرچه بنده معتقدم از همان ابتدا باید قوی‌تر عمل می‌کرد. یک مقدار منفعل عمل کرد و این نقدی است که به ایشان وارد است.»

نایب رییس مجلس همچنین با انتقاد از اینکه خط قرمزهای مصنوعی ایجاد کرده‌ایم که کسی نباید وارد این خطوط قرمز شود مثل حصر خانگی و ممنوع‌التصویری، یادآور شد: ما شاهد این هستیم که انتقاد از قوه قضائیه کشور ما با برخورد مواجه می‌شود و کمتر رسانه‌ای جرات دارد از قوه قضائیه انتقاد کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور،درسال۱۳۹۲در کارزارهای انتخاباتی خود بارها وعده داد که مشکل حصر را رفع کند.

حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود: «معتقدم اساسا رئیس جمهور آینده باید به دنبال کم کردن فاصله‌ها و از بین بردن فضای امنیتی در کشور باشد تا نه تنها آنهایی که در حصر هستند آزاد شوند، بلکه آنهایی که به خاطر اتفاقات سال ۸۸ زندانی شده‌اند هم آزاد شوند.»

علی مطهری پیشتر نیز از ادامه حصر رهبران اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ انتقاد کرده بود. وی درتیرماه ۹۳ گفته بود که در دیداری که باعلی خامنه‌‌ای داشته، رهبر جمهوری اسلامی «جرم» مهدی کروبی و میرحسین موسوی را بزرگ توصیف کرده و گفته که در صورت محاکمه این دو «حکم خیلی سنگینی» در انتظارشان خواهد بود.

با وجود این تهدیدها، رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ بارها خواستار محاکمه خود شده‌اند و مهدی کروبی در نامه‌ای به حسن روحانی با تأکید بر این که رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، از او خواسته که «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

XS
SM
MD
LG