لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

مطهری: رويه حذف مخالفان در دوران امام و پس از آن اشتباه بوده است


علی مطهری،‌نماينده مجلس، گفته است، رويه نظام جمهوری اسلامی برای حذف منتقدان چه در زمان آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی و چه در دوران کنونی «اشتباه» بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، علی مطهری که پنجشنبه پنجم تیرماه در مراسم گراميداشت محمد منتظری، فرزند آيت الله منتظری، در نجف آباد اصفهان صحبت می کرد، تصريح کرده است:«رويه حذف مخالفين چه در زمان حضرت امام و چه پس از آن اشتباه بوده و کار غلطی است. »

اين نماينده مجلس همچنين با «انتقاد از حصر بدون حکم قضايی» گفته است:« اين غلط است که ما بدون حکم قضايی و تشکيل دادگاه عده‌ای را در حصر بگذاريم و بعد بگوييد به شما لطف کرديم.»

مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران به همراه زهرا رهنورد،‌همسر ميرحسين موسوی،‌از بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون بدون محاکمه در دادگاهی در حصر بسر می برند. اين در حالی است که شماری مقام های سياسی و قضايی جمهوری اسلامی می گويند، حکومت با حصر اين رهبران معترضان به آنها لطف کرده است.

علی مطهری همچنين در ادامه با انتقاد از برخوردی که با آيت الله منتظری شد، خاطرنشان کرد: «اين رفتار تند با او ضرورتی نداشت.»

آيت الله حسينعلی منتظری که در دوران آيت الله خمينی به دليل اعتراض به کشتار زندانيان سياسی در سال ۱۳۶۷ از قائم مقامی رهبری جمهوری اسلامی برکنار شد،‌ در سال۱۳۷۶ و در سخنرانی روز ۱۳ رجب مساله مرجعيت آيت الله علی خامنه ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد.

وی در اين سخنرانی گفته بود که آيت الله خامنه ای از نظر علمی و به دلايل شرعی و فقهی مرجع نيست و حق صدور فتوا ندارد. به دنبال اين سخنرانی دفتر و حسينيه آيت الله منتظری مورد حمله قرار گرفت و وی چند سال تحت حبس خانگی بود.

«رخنه فرصت طلبان»

علی مطهری در بخشی ديگری از سخنرانی خود نسبت به حذف «انقلابيون» توسط فرصت طلبان هشدار داده است.

اين نماينده مجلس گفته است:« گاهی عده‌ای فرصت طلب می‌آيند و انقلاب را از صحنه خارج می‌کنند همانگونه که انقلاب مشروطه به همين سرنوشت مبتلا شد و پس از مدتی عين الدوله‌ها انقلابيون اوليه را به حاشيه راندند و کم کم انقلابی که برای حکومت مشروطه برپا شده بود به يک حکومت مستبد خشن تبديل شد.»

وی همچنين از به حاشيه کشاندن« انقلابيون راستين» در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد انتقاد کرده و افزوده است: «در هشت سال دولت گذشته عده‌ای راضی نبودند همه با هم انقلاب را پيش ببريم و مدام به دنبال اين بودند که بگويند ما انقلابيون راستين هستيم و بقيه را از قطار انقلاب پياده کنند.»

علی مطهری پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری را محصول تشخيص مردم و بی توجهی آنها به تبليغات در سال های گذشته دانسته است.

XS
SM
MD
LG