لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

افزایش شدید استفاده از اینترنت «برای دیدن ویدئو در ایران»


بنابر آمار الکسا در حال حاضر آپارات ششمین سایت پر بازدید ایران است
بنابر آمار الکسا در حال حاضر آپارات ششمین سایت پر بازدید ایران است

هم اکنون در ایران استفاده از اینترنت برای دیدن فایل‌های تصویری افزایش یافته است که دلیل اصلی آن افزایش سرعت اینترنت طی دو سال اخیر در ایران عنوان می شود .

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دراین باره گفته است : «میزان استفاده از محتویات ویدیویی اینترنت در میان کاربران ایرانی افزایش یافته است و این به دلیل افزایش پهنای باند، کاهش تعرفه اینترنت و افتتاح شبکه ملی اطلاعات است.

دقت داشته باشید که با کاهش قیمت، افزایش پهنای باند و افتتاح فاز اول شبکه ملی اطلاعات، میزان بازدید و استفاده از محتوای ویدیویی بسیار زیاد شده است. هماکنون میزان استفاده از محتویات ویدیویی اینترنت در میان کاربران ایرانی از عکس و تصویر بیشتر و استفاده از عکس و تصویر از متن بیشتر شده است؛ در حالی که پیش از این، استفاده از ویدیو و تصویر در اینترنت برای بیشتر کاربران ممکن نبود.»

هم اکنون با افزایش سرعت اینترنت در ایران بسیاری از رسانه‌های غیر تصویری ایران هم اقدام به راه اندازی برنامه‌های ویدئویی مختلفی کرده اند که آن‌ها را در سایت هایی مانند آپارات منتشر می کنند .

ساخت این برنامه‌های تصویری توسط برخی رسانه‌های مکتوب ایران که حالا وارد برنامه سازی ویدئویی شده اند می تواند چالشی برای صدا و سیما ایران باشد . این برنامه‌ها از آشپزی گرفته تا حتی مصاحبه‌های چالشی در زمینه تاریخ ایران را در بر می گیرند .

در گذشته انحصار تصویری در ایران در اختیار صدا و سیما بود، اما چندی است با گسترش شبکه های اجتماعی و تعاملی، این انحصار رنگ باخته است.

برای همین سازمان صدا و سیما با شکایت از سایت آپارات بازگشت انحصار در حوزه صوت و تصویر به این سازمان را می خواهد.

برنامه های گفت و گو محور با حضور شخصیت های محبوب در تمام حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هنری با میزبانی مجریان آشنا برای مردم، پا گرفته و گُل کرده است و مخاطب های زیادی دارد. در برخی از این سایتها محصولات تولید شده در صدا و سیمای ایران نیز به اشتراک گذاشته شده است. بطوریکه مردم تقریبا به بخشی از آرشیو صدا و سیما دسترسی پیدا کرده اند. این آرشیو شامل سریالهای پیش تر پخش شده و یا فیلمهای دوبله شده می شود. سایت آپارات یکی از سایت هایی است که چنین اقدامی را آغاز کرده است .

با این کار بخشی از آرشیو صدا سیما که قبلا غیر قابل دسترس بود حالا برای نسل های آینده در سایتهای مختلف اینترنتی ذخیره می شوند.

در فضای مجازی از آپارات به عنوان یوتیوب ایران یاد می کنند و در شرایطی که دسترسی به یوتیوب در ایران فیلتر است، این سایت می تواند مرجعی برای پیدا کردن ویدئوهای مورد نظر مخاطبان باشد. همچنانکه مخاطبان می توانند ویدئوهای مورد علاقه خود را در بستر آپارات به اشتراک بگذارند.

البته صدا و سیما با تکیه بر قانون اساسی تولید محتوا و فعالیت در عرصه صوت و تصویر را در انحصار خود می داند. در این رابطه دکتر محمدعلی عبدالله زاده، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما در گفت و گو با روزنامه جام جم با تاکید بر اینکه صوت و تصویر در انحصار صدا و سیماست، در واکنش به خبر شکایت این سازمان از سایت آپارات و زیر مجموعه های آن گفته است : صدا و سیما طبق قانون رسالتی به عهده دارد و در این مسیر هم حرکت میکند. همه پذیرفته اند تولید محتوا، صوت و تصویر در اختیار صدا و سیماست و اگر کسی بدون مجوز وارد این مرز شود و خلاف مسیر حرکت کند، صدا و سیما هم طبق قانون عمل میکند، چون حق صوت و تصویر را در انحصار دارد.

سایت آپارات در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ با بارگذاری تنها دو ویدئو آغاز به کار کرد. اما با افزایش فعالیتهای این سایت طبق آمار سایت الکسا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ در بین ۱۰۰ سایت پر بازدید ایرانی قرار گرفت.

بنابر آمار الکسا در حال حاضر آپارات ششمین سایت پر بازدید ایران است و در جهان در رتبه ۴۶۶ قرار دارد. با افزایش سرویس های سایت آپارات این سایت روزانه بطور میانگین حدود هشت میلیون نفر بازدیدکننده دارد.

گذشته از سایت آپارت بسیاری از رسانه‌های آنلاین ایران هم اقدام به بارگذاری مستقیم گزارش‌های ویدئویی کرده اند و واحد‌های تولید محتوای تصویری در بسیاری از رسانه‌ها ایرانی در حال شکل گیری است. شاید اگر همین روند ادامه یابد با افزایش سرعت اینترنت و همه گیر تر شدن تلوزیون‌های هوشمند انحصار تصویری تا حد زیادی از دست صدا و سیمای ایران خارج شود .

در حال حاضر هم بسیاری از محتویات تولیدی توسط رسانه‌های تازه شکل گرفته ایرانی در بخش تصویر ،در رسانه‌های اجتماعی بارها مورد اشتراک گذاری قرار می گیرند.

XS
SM
MD
LG