لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

ایران و سوریه، جنگ فوتبالی در زمین بی طرف


تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در دیداری تدارکاتی با نتیجه هشت بر یک تیم ملی "پاپوا گینه نو" را شکست دهد.

این بازی در مالزی برگزار شد، زمین بی‌طرفی که به خاطر محرومیت سوریه از میزبانی، حکم ورزشگاه خانگی این تیم را دارد.

مالزی میزبان مسابقه حساس ایران و سوریه از دور پنجم دیدارهای گروه نخست مسابقات مقدماتی جام جهانی است.

کارلوس کی‌روش در برابر پاپوا گینه نو به تلفیقی از بازیکنان اصلی و نفرات دخیره یا تازه وارد به تیم ملی میدان داد.

سوشا مکانی، عزت‌الله پورقاز، پژمان منتظری، محمد انصاری، رامین رضاییان، علی کریمی، کمال کامیابی‌نیا، اشکان دژاگه (کاپیتان)، مسعود شجاعی، مهدی طارمی و کریم انصاریفرد آغاز گر بازی بودند.

رضا قوچان‌نژاد، وحید امیری، امید ابراهیمی، رشید مظاهری، سعید عزت‌اللهی و حسین ماهینی نیز در جریان بازی به زمین رفتند که در این بین، قوچان‌نژاد با ثبت سه گل، آمار گل‌های ملی خود را به عدد ۱۷ رساند.

ایران اگر دیدار با سوریه را به سود خود خاتمه دهد، با ۱۳ امتیاز موقعیتش را در صدر جدول مستحکم خواهد کرد.

سوریه اما تیمی است با ساختار دفاعی قدرتمند که در این رقابت‌ها توانسته مقابل کره جنوبی به تساوی بدون گل برسد و در برابر چین هم پیروز شود.

پیروزی مقابل ایران، شانس سوریه برای صعود به جام جهانی یا کسب عنوان سوم گروه و راهیابی به مرحله حذفی را حفظ می‌کند.

بازی‌های بعدی تیم‌های این گروه، چهار ماه دیگر برگزار خواهد شد و کسب برتری برای ایران، آرامش خاطر علاقمندان فوتبال ایران تا شروع دیدارهای دور برگشت را در پی خواهد داشت.

سوریه هیچ‌گاه رقیب آسانی برای تیم ملی ایران نبوده. در همین مسابقات مقدماتی جام جهانی برای جام ۱۹۹۴ آنها نه در خانه مغلوب ایران شدند و نه در ورزشگاه آزادی.

اوسیانو کروز بعد از پیروزی پرگل تیم ملی ایران مقابل گینه گفت: به خاطر رطوبت بسیار بالا و بارندگی شدید، آمادگی خوبی کسب کردیم. این بازی جهت کسب تجربه برای بازیکنانی مثل ماهینی و کریمی مهم بود.

کمک مربی تیم ملی ایران یادآور شد: تساوی سوریه مقابل کره جنوبی را از نزدیک دیدیم. همچنین بازی‌های این تیم مقابل قطر، ازبکستان و چین را بررسی کرده‌ایم.

پژمان منتظری که پس از پایان دوران مصدومیت، مجدداً به اردوی تیم ملی برگشته است در پایان بازی گفت: در طول دوران فوتبال حرفه‌ای نخستین بار است که چنین شرایط جوی را تجربه کردم. بارش شدید باعث شد شرایط احتمالی مقابل سوریه را تجربه کنیم.

در این بین، آیمان حکیم سرمربی تیم ملی سوریه عقیده دارد: «ایران یک تیم بسیار بزرگ است، در صدر گروه قرار دارد و از بازیکنان بزرگی بهره می برد. مسابقه بسیار سختی داریم اما در فوتبال هیچ چیزی غیر ممکن نیست و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به موفقیت برسیم.»

سوریه پیش از دیدار با ایران، در جدالی تدارکاتی توانست با دو گل بر سنگاپور چیره شود.

تیم ملی فوتبال قطر نیز در دیداری دوستانه به مصاف روسیه رفت که این دیدار در نهایت با پیروزی دو بر یک قطری‌ها به پایان رسید.

قطر در دیدار بعدی خود در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به مصاف چین خواهد رفت. شاگردان فوساتی سه امتیاز کسب کرده‌اند و چین که مارچلو لیپی را روی نیمکت خواهد داشت، با یک امتیاز در قعر جدول رده بندی جای دارد.

تساوی در این دیدار به معنای شکست برای هر دو تیم خواهد بود. آنها برای افزایش امیدهای خود چاره‌ای جز کسب هر سه امتیاز مسابقه ندارند.

در این بین، ضعف حریف تدارکاتی تیم ملی ایران نیز با انتقاداتی مواجه شده. هواداران فوتبال ایران همواره نسبت به عدم انتخاب حریفان تدارکاتی معتبر برای تیم ملی، گله‌مند بوده‌اند.

حمیدرضا آصفی مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال با بیان اینکه مشکل سیاسی برای دیدار دوستانه با تیم‌های مطرح دنیا نداریم، گفت: با چند تیم بزرگ اروپایی برای برگزاری دیدار دوستانه صحبت کرده‌ایم. مشکلی که وجود دارد، مشکل فنی و تکنیکی برای تنظیم وقت است.

XS
SM
MD
LG