لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

انتقاد از «نقش مایلی کهن» در استعفای خاکپور از سرمربیگری تیم امید


 محمد خاکپور سرمربی تیم ملی فوتبال امید ایران
محمد خاکپور سرمربی تیم ملی فوتبال امید ایران

محمد خاکپور سرمربی تیم ملی فوتبال امید ایران از سمت خود کناره‌گیری کرد. این تیم مهیای حضور در رقابت‌های مقدماتی المپیک ۲۰۱۶ می‌شود.

حبیب کاشانی مدیر تیم ملی امید با ابراز ناراحتی از استعفای خاکپور گفته: «من اهل دروغ نیستم. خاکپور درباره استعفا صحبتی با من نکرده‌. رفتار خاکپور پسندیده نیست. ما به نظرش احترام می‌گذاریم اما فردای قهرمانی تیم امید نباید استعفای ایشان مطرح می‌شد.»

پیش از خاکپور، قرار بود زلاتکو کرانچار هدایت این تیم را به عهده بگیرد که مسئولین وزارت ورزش با طرح این ادعا که کرانچار از مشروبات الکلی استفاده می‌کند، مانع از آغاز فعالیت او در تیم امید شدند.

بنا بر اعلام سایت ورزش سه، خاکپور از حبیب کاشانی قول گرفته بود مبلغی در حدود حقوق وینگادا سرمربی پیشین تیم امید دریافت کند اما این اتفاق نیفتاده. در گزارش این سایت آمده خاکپور قصد داشت بعد از پیروزی مقابل عربستان در مرحله مقدماتی المپیک که در تهران برگزار شد، استعفا دهد اما ایران مغلوب شد و او ناگزیر، چند ماه‌ صبر کرد. حالا با قهرمانی ایران در بازیهای زیر ۲۳ سال غرب آسیا، خاکپور تصمیم خود را عملی کرده.

با این حال ایران در بازیهای غرب آسیا نیز موفق به پیروزی در برابر عربستان نشد. به طور کلی برای راهیابی به المپیک نیز نه یمن یا سوریه، بلکه تیم‌هایی نظیر عربستان، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا از جدی‌ترین رقبای ایران هستند.

ایران در بازیهای غرب آسیا موفق شد جام قهرمانی را نصیب خود کند. این تیم با برتری مقابل یمن در نیمه نهایی و غلبه بر سوریه در فینال، روی سکوی قهرمانی ایستاد.

برخی رسانه‌های ورزشی از محمد مایلی کهن به خاطر ایفای نقش در کناره‌گیری خاکپور، انتقاد کرده‌اند. سایت ورزش سه نوشته مایلی کهن که به عنوان مدیرفنی در کنار خاکپور است، به عنوان نیروی منتقد وارد میدان خواهد شد تا تفاوت قرارداد او را با کی‌روش یادآوری کند.

سایت خبرآنلاین هم نقش مایلی کهن در این استعفا را پر رنگ دانسته و می‌نویسد: «مایلی کهن و شاگردش خاکپور حتی نیمکت تیم ملی را هم سنگری برای ادامه دعوای نعمتی - حیدری با کارلوس کی‌روش می‌دانند، درست‌‌ همان طور که مربی پرتغالی دست از این دعوا بر نمی‌دارد.»

مایلی‌کهن هنگام بازگشت از مسابقات غرب آسیا، در فرودگاه درباره استعفای ناگهانی خاکپور به خبرنگاران گفت در جریان این موضوع بوده و خاکپور به خاطر «بی‌توجهی به مربیان ایرانی» ناراحت است.

کمیته ملی المپیک به کناره‌گیری خاکپور واکنش نشان داده. دبیر این کمیته گفته است: «خاکپور انتظار دارد فدراسیون توجه بیشتری به او و سایر افراد کادر فنی داشته باشند. قطعاً در کمیته المپیک پیگیر قضیه خواهیم بود.»

فوتبال ایران از بازیهای المپیک ۱۹۷۶ مونترال تاکنون در المپیک حضور نیافته. این تیم به المپیک ۱۹۸۰ مسکو صعود کرد اما جمهوری اسلامی ایران تصمیم به تحریم بازیهای المپیک گرفت.

یکی از تیم‌های ملی امید در ادوار پیشین که راهی المپیک نشد را مایلی کهن هدایت می‌کرد. تیمی با حضور بازیکنانی نظیر خسرو حیدری، محرم نویدکیا، حسین کعبی، مجتبی جباری و... که از رسیدن به المپیک بازماند.

خبرآنلاین درباره آن ناکامی می‌نویسد: مایلی کهن با این بهانه که رقم پرداختی فدراسیون دادکان کم است، همزمان هدایت سایپا را به عهده داشت که حاصل آن ناکامی تیم امید بود.

در این گزارش آمده: «اگر انتقادات مایلی کهن از تیم ملی بزرگسالان درباره جنگ زده بودن عراق درست باشد، پس سوریه و یمن قطعاً شرایطی بد‌تر از عراق دارند و قهرمانی امیدهای ایران نمی‌تواند نتیجه‌ای رویایی باشد.»

از دیگر انتقادات مایلی کهن به تیم بزرگسالان، اردوی خارج از کشور و استفاده از بازیکنان ایرانی مقیم اروپا بود. اما تیم امید نیز با همراهی او در اروپا اردو زد. از طرفی هنگام برپایی اردوی اروپایی، یک بازیکن ایرانی مقیم هلند در تمرینات این تیم حضور یافت!

تیم فوتبال امید ایران در نخستین ماه از سال ۲۰۱۶ باید با قطر، سوریه و چین در دوحه بازی کند. این تیم برای صعود باید در گروهش اول یا دوم شود.

ایران در صورت موفقیت در این گروه، در مرحله حذفی احتمالاً با عربستان یا ژاپن رویارو خواهد شد. این در حالی است که فعلاً با استعفای خاکپور، وضعیت کادر فنی تیم امید نامشخص است.

XS
SM
MD
LG