لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

پزشکان بدون مرز: یک نهاد مستقل بین المللی درباره حادثه قندوز تحقیق کند


عکسی که پزشکان بدون مرز از حمله به بیمارستان قندوز منتشر کردند.
عکسی که پزشکان بدون مرز از حمله به بیمارستان قندوز منتشر کردند.

یک روز پس از حمله هوایی به بیمارستانی در قندوز در شمال افغانستان که دستکم ۲۲ کشته برجای گذاشت، سازمان پزشکان بدون مرز خواستار تحقیق یک نهاد مستقل بین المللی درباره این حمله شد.

به گزارش رویترز، مدیر کل سازمان پزشکان بدون مرز روز یکشنبه ۱۲ مهرماه در بیانیه‌ای با «جنایت جنگی» خواندن این حمله هوایی، گفته است، تحقیق آمریکا به تنهایی درمورد این حادثه کافی نیست.

به دنبال تصرف شهر قندوز توسط نیروهای طالبان، نیروهای دولتی با پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی کوشیدند تا نیروهای طالبان را از این شهر بیرون برانند. در جریان این درگیری بامداد روز شنبه بیمارستانی در شهر قندوز که پزشکان بدون مرز در آن مشغول به مداوای بیماران بودند، هدف حمله هوایی قرار گرفت.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز شنبه با ابراز همدردی با قربانیان این «حادثه غم انگیز» گفت، پیش از هرگونه قضاوت در این خصوص منتظر تحقیق کامل وزارت دفاع آمریکا خواهد ماند.

این در حالی است که کریستوفر استوک، مدیر کل سازمان پزشکان بدون مرز، گفته است: «اتکا و بسنده کردن به تحقیقات داخلی یکی از طرف‌های درگیر در جنگ کاملا ناکافی است.»

مدیر کل سازمان پزشکان بدون مرز اضافه کرده است: «با این فرض روشن که یک جنایت جنگی روی داده است، سازمان پزشکان بدون مرز خواستار تحقیق کامل و شفاف یک نهاد مستقل بین المللی درباره این حادثه است.»

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که نبرد بین نیروهای دولتی و با پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف با نیروهای طالبان در اطراف شهر قندوز در روز یکشنبه ادامه داشت.

طبق این گزارش، شهر قندوز با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر هفته گذشته به تصرف نیروهای طالبان درامد، اما نیروهای دولتی توانسته‌اند انها را از بخش‌های اصلی شهر بیرون برانند.

پزشکان بدو مرز می گوید، در این حمله ۲۲ نفر از بیماران و کارمندان این نهاد کشته شده اند.

حمله به بیمارسان قندوز واکنش هایی در پی داشت. کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز روز گذشته حمله به بیمارستان قندوز را «توجیه ناپذیر» دانسته بود.

وی گفته بود: در صورتی که در دادگاه ثابت شود که حمله عمدی بوده، ‌ حمله به یک بیمارستان می‌تواند یک جنایت جنگی محسوب شود.

اشتون کار‌تر، وزیردفاع آمریکا، هم در واکنش به حمله هوایی به بیمارستانی در قندوز روز گذشت گفت، «تحقیقات» در این زمینه آغاز شده است.

این در حالی است که پیش‌تر نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان اعلام کرده‌اند که تقریبا در‌‌‌‌ همان زمانی که ساختمان بیمارستان در قندوز هدف قرار گرفته، حملاتی هوایی در نزدیکی آن داشته‌اند.

دولت افغانستان شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای دولتی توانسته است نیروهای طالبان را از قندوز بیرون برانند.

به گزارش رسانه‌های خبری تصرف قندوز به دست نیروهای طالبان، بزرگ‌ترین پیروزی این گروه در افغانستان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG