لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

مهاجم ایرانی‌تبار مونیخ «هیچ ارتباطی با داعش یا موضوع پناهندگان ندارد»


رئیس پلیس شهر مونیخ آلمان روز شنبه دوم مرداد گفت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر ارتباط مهاجم آلمانی ایرانی‌تباری که روز جمعه ۹ نفر را به قتل رساند با گروه حکومت اسلامی (داعش) دیده نمی‌شود.

مقام‌های پلیس مونیخ می‌گویند، در تیراندازی در نزدیکی مرکز خرید المپیا در شهر مونیخ در عصر جمعه دست‌کم ۹ نفر کشته شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از این است که فرد مهاجم یک آلمانی ایرانی‌تبار ۱۸ ساله است.

رئیس پلیس مونیخ خبر داده است که در این تیراندازی ۲۷ نفر زخمی شده‌اند که حال سه نفر از آنها وخیم است.

بیشتر افراد کشته و مجروح در این حادثه جوانانی بین ۱۵ تا ۲۱ ساله بودند.

به گفته وی، فرد مهاجم احتمالا به تنهایی این حمله را انجام داده و پس از تیراندازی به سر خود شلیک کرده و خودش را کشته است.

به گفته پلیس آلمان، اقدام جوان ۱۸ساله اهل مونیخ در روز پنجمین سالگرد حمله بریویک انجام شده و «ارتباطی آشکار» بین این دو حادثه دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مقام‌های پلیس می‌گویند، جنازه‌ای که در یک کیلومتری محل حادثه پیدا شده احتمالا متعلق به فرد مهاجم است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «هوبرتوس آندرئا»، رئیس پلیس مونیخ، توضیح داد که از منزل و اتاق این جوان ۱۸ساله بازرسی صورت گرفته و تأکید کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر ارتباط او با داعش پیدا نشده و فرد مهاجم به تنهایی عمل کرده‌است.

او با تأکید بر این‌که وی «هیچ ارتباطی هم با موضوع پناهندگان نداشته» افزود که دلیلی هم برای لغو برنامه‌های بازدیدکنندگان و گردشگران در مونیخ به خاطر مسائل امنیتی نمی‌بینیم.

رئیس پلیس مونیخ در ادامه گفت که فرد مهاجم در منطقه مونیخ به دنیا آمده، و بزرگ‌شده همین منطقه است و مدتی نیز تحت مراقبت روان‌پزشک بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقام‌های پلیس آلمان می‌گویند که در خانه فرد مهاجم «مقادیر قابل توجهی کتاب و مقاله درباره کشتارهای گروهی» پیدا کرده‌اند و وی تمرکز و علاقه زیادی به موضوع قتل عام داشته‌است.

پلیس آلمان هم‌چنین می‌گوید که فرد مهاجم، پیش از اقدام به تیراندازی، از طریق هک کردن حساب فیس‌بوک یک زن آلمانی، پیام دعوتی به شمار زیادی از افراد فرستاده بود تا ساعت ۴ عصر جمعه به مرکز خرید مورد نظر فرد مهاجم بیایند.

پلیس آلمان به رسانه‌ها می‌گوید که اقدامات آندرس بریویک، قاتل نروژی که پنج سال پیش از این ۷۷ نفر را در جزیره‌ای در نروژ کشت، «می‌تواند الهام‌بخش» اقدامات این جوان اهل مونیخ بوده باشد.

به گفته پلیس آلمان، اقدام جوان ۱۸ساله اهل مونیخ در روز پنجمین سالگرد حمله بریویک انجام شده و «ارتباطی آشکار» بین این دو حادثه دیده می‌شود.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای گفته است: «هنوز انگیزه این حمله شنیع به طور کامل روشن نشده است و ما سرنخ‌های ضد و نقیضی در اختیار داریم.»

پیشتر گفته شده بود که شاهدان عینی سه مرد مسلح را در نزدیکی این مرکز خرید دیده اند. به همین دلیل پلیس جستجوی گسترده‌ای را برای یافتن مهاجمان احتمالی آغاز کرده است.

به گزارش «سی‌ان‌ان» پلیس مونیخ می گوید، ساعت ۱۷:۵۰ تیراندازی در مقابل رستوران مک‌دونالد در روبروی مرکز خرید المپیا در شهر مونیخ روی داده است.

این درحالی است که شاهدان عینی گفته‌اند، در این مرکز خرید نیز تیراندازی روی داده است.

در همین حال، مقام‌های شهری می گویند، وسایل حمل نقل شهری بامداد روز شنبه کار خودرا از سر گرفته اند.پس از حمله عصر روز جمعه کار وسایل حمل و نقل عمومی متوقف شده بود.

پیشتر برخی از رسانه‌ها خبر داده بودند که مهاجم «لهجه جنوب» آلمان داشته است.

پلیس آلمان پیش از این، این حمله را «مظنون به اقدامی تروریستی» دانسته بود.

واکنش ایران

در همین حال، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران ضمن با محکوم کردن «حادثه تروریستی» در مونیخ، با «ملت و دولت آلمان» ابراز همدردی کرده است.

گزارش ها حاکی است که پیشتر نیز عبدالله نکونام، سرکنسول ایران در مونیخ به دنبال تیراندازی در مجتمع تجاری المپیا این شهر از ایرانی‌های مقیم مونیخ خواست ضمن حفظ آرامش خود، در صورتی که حادثه‌ای برای آنها رخ داده باشد؛ سریعاً به کنسولگری ایران اعلام کنند.

سرکنسولگری ایران در مونیخ اضافه کرد: «ما تاکنون گزارشی در خصوص اینکه حادثه‌ای برای شهروندان ایرانی اتفاق افتاده باشد، دریافت نکرده‌ایم.»

به گزارش ایرنا، حدود پنج هزار ایرانی در مونیخ و ۱۵ هزار تن در ایالت بایرن زندگی می کنند.

XS
SM
MD
LG