لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

اعزام ربات‌های کاوشگر ناسا به قطب جنوب


یافتن حیات در جایی غیر از کره زمین، از آرزوهای دیرین بشر بوده است، اما حالا دانشمندان سازمان فضایی آمریکا، ناسا، در حال تلاش برای یافتن نشانه‌های آن در کره زمین هستند. آنهم در قطب جنوب.

به گزارش ساینس تایمز، محققان ناسا فکر می‌کنند ممکن است گشودن رازهای مخفی در برف‌های قطب جنوب، شواهد قوی از حیات در خارج از کره زمین به آنها دهد.

دلیل اصلی علاقه ناسا به فعالیت‌های آتشفشان اِرِباس، آماده شدن برای کشفیات آینده در «کوه یخی» مشتری یعنی اروپا است. آنها در حال آماده سازی ربات‌های کاوشگر برای جستجوی علائم حیات در این سیاره کوچک هستند و قطب جنوب می‌تواند زمین آزمایشی خوبی برای آنها باشد.

به گزارش وب‌سایت دیلی گلکسی، دانشمندان ناسا به دقت فعالیت‌های این آتشفشان را زیر نظر دارند. آنها ارگان‌های زنده میکروسکپی را در فضای داخلی پیدا‌ کرده‌اند و سعی در جمع آوری اطلاعات با چند ابزار مختلف را دارند.

با آنکه بیش از سه قرن از کشف قطب جنوب می‌گذرد، اما این قاره مدفون زیر برف و یخ همچنان یکی از عجیب‌ترین و ناشناخته‌ترین نقاط کره زمین است. طبق توافق‌های بین‌المللی، کشورها فقط حق دارند برای تحقیق از زمین این قاره استفاده کنند. دانشمندان و محققان بسیاری سال‌ها صرف شناخت عجایب آن کرده‌اند و یکی از این عجایب کوه اِرِباس، تنها آتشفشان فعال در جنوبی‌ترین نقطه کره زمین است.

حالا ناسا می‌گوید که کور اِرِباس، ممکن است دروازه‌ای برای شناخت دنیای دیگری باشد. ارتفاع این کوه نسبت به جزیره رز، که به عنوان مرکز قطب جنوب شناخته می‌شود، ۳۷۹۴ متر است و تقریبا تمام سال زیر برف و یخ مدفون است.

اما تفاوت این آتشفشان با بقیه آتشفشان‌هایی موجود در کره زمین، بخش زیرین آن یعنی اتاقک مرکزی است حالیکه در بقیه آتشفشان‌ها این بخش از سنگ‌های مذاب ساخته شده، در کوه اِرِباس، این بخش از سنگ‌ها و صخره‌ها جامد و سرد پر شده که راه دسترسی به حجره تفتالی، که همان بخش مواد مذاب است، را مسدود کرده است.

XS
SM
MD
LG