لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۲

انتقاد وزارت خارجه آمریکا از اظهارات مشاور رسانه‌ای نتانیاهو


بنیامین نتانیاهو می گوید، اظهارات ران باراتز ارتباطی با مواضع او ندارند.
بنیامین نتانیاهو می گوید، اظهارات ران باراتز ارتباطی با مواضع او ندارند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه ۱۴ آبان گفته است، اظهارات مشاور جدید رسانه‌ای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل را درباره باراک اوباما، رئیس‌جمهور و جان کری وزیر خارجه این کشور «آزار دهنده و ناراحت‌کننده» است.

به گزارش رویترز، جان کربی اضافه کرده است: جان کری در خصوص این موضوع با بنیامین نتانیاهو صحبت کرده است. آقای کری در خلال این گفت‌و‌گو متوجه شد که آقای نتانیاهو قصد دارد، پس از بازگشت به اسراییل مساله انتصاب ران باراتز را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

به گزارش رویترز، ران باراتز، پیشتر در نوشته های خود باراک اوباما را به یهود ستیزی متهم کرده و گفته بود، جان کری توانایی ذهنی یک کودک ۱۲ ساله را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفته است: «اظهارات (ران باراتز) درباره مقام‌های آمریکایی به ویژه رییس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا آزار دهنده و ناراحت کننده است. ما انتظار داریم مقامات هر کشوری به ویژه متحدان نزدیک ما، در خصوص مقامات ارشد دولت آمریکا، صادقانه و با احترام سخن بگویند.»

به گزارش رویترز، ساعاتی پس از انتصاب ران باراتز به عنوان مدیر رسانه ای دفتر نخست وزیر اسرائیل در روز چهارشنبه رسانه‌های اسرائیل نقل قول‌های جنجالی زیادی از وی که در فیس بوک و وب سایت‌ها پیش‌تر منتشر شده بود، را باز نشر دادند.

رویترز می‌گوید، به نظر می‌رسد مقام‌های دفتر نخست وزیر اسرائیل به هنگام انتصاب ران باراتز بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام نداده بودند.

یک مقام اسرائیلی گفته است، ران باراتز در گفت‌و‌گوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو از وی بابت این نقل قول‌ها عذرخواهی کرده است.

رویترز اضافه کرده است، بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای کوشیده است تا نشان دهد این نقل قول‌ها ربطی به مواضع او ندارند، ولی با این حال انتصاب ران باراتز را به عنوان مشاور رسانه‌ای خود همچنان معتبر دانسته است.

طبق بیانیه نخست وزیر اسرائیل قرار است، بنیامین نتانیاهو هفته آینده پس از بازگشت از آمریکا با ران باراتز دیدار کند. آقای باراتز خواستار چنین دیداری شده است.

در بیانیه بنیامین نتانیاهو آمده است: «تازه نوشته‌های دکتر ران باراتز ازجمله درباره رییس جمهوری اسرائیل، رییس جمهوری آمریکا و دیگر چهره‌های سر‌شناس که در وب سایت‌ها منتشر شده را خواندم. این اظهارات را نامناسب می‌دانم و آنها بیانگر مواضع من و سیاست‌های دولت اسرائیل نیست.»

به گزارش رویترز، ران باراتز در مطلبی در فیس بوک در اسفند سال گذشته در خصوص واکنش باراک اوباما به اظهارات بنیامین نتانیاهو در کنگره نوشته بود: این نمونه ای از یهود ستیزی مدرن در کشورهای غربی و لیبرال است.

ران باراتز، ۴۲ ساله، و دارای دکترای فلسفه از دانشگاه «هبرو» است. به گزارش رسانه های غربی، وی پنج سال پیش به دلیل دیدگاه های افراطی از کار تدریس در این دانشگاه برکنار شد.

اظهارات مدیر جدید رسانه ای دفتر نخست وزیر اسرائیل درحالی مورد توجه قرار گرفته است که طی روز ها آینده بنیامین نتانیاهو مقامات کاخ سفید در واشینگتن دیدار می کند و در خصوص کمک های نظامی آمریکا به این کشور با آنها گفت وگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG