لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

نماينده جديد ايران در سازمان ملل هفته آینده وارد نيويورک می شود


غلامعلی خوشرو، نماينده جديد ايران در سازمان ملل
غلامعلی خوشرو، نماينده جديد ايران در سازمان ملل

حميد بابايی، سخنگوی هيات نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۴ بهمن تائيد کرده است که غلامعلی خوشرو، نماينده جديد ايران در سازمان ملل هفته آينده در نيويورک خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سازمان ملل متحد اعلام کرده است که بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، نیز سه شنبه استوارنامه غلامعلی خوشرو را دريافت می کند.

وزارت امور خارجه ايران هشتم بهمن خبر منصوب شدن غلامعلی خوشرو به سمت سفير و نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورک را اعلام کرد.

پيشتر دولت ايران حميد ابوطالبی را برای سمت نمايندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد معرفی کرد، اما آمريکا، حميد ابوطالبی را به دست داشتن در گروگان‌گيری کارکنان سفارت خود در تهران در سال ۱۳۵۸ متهم کرد.

مصوبه کنگره آمريکا که در ماه آوريل سال گذشته به امضای باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا رسيد مانع از صدور ويزا برای حميد ابوطالبی شد. ايران اقدام دولت آمريکا را «نقض قوانين بين‌المللی» دانسته و به سازمان ملل متحد شکايت برد.

اين در حالی بود که حميد ابوطالبی اتهام دست داشتن در گروگانگيری آبان ۱۳۵۸ را رد کرده و گفته بود که پس از گروگانگيری به عنوان مترجم نماينده پاپ در محل سفارت آمريکا حضور يافته بود.

غلامعلی خوشرو هم اکنون سفير ايران در سوئيس است و پيش از اين به مدت هفت سال سفير و معاون نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در نيويورک بوده است.

خبرگزاری دولتی ايرنا از وی به عنوان موسس دانشکده روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه در سال ۱۳۶۱نام برده است.

به گفته اين خبرگزاری، وی همچنين در سال‌های ۸۴ – ۱۳۸۰ همزمان با اوج گيری مناقشات هسته‌ای ايران و کشورهای غربی معاونت حقوقی و بين‌المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت و در مذاکرات هسته‌ای و «طراحی نحوه تعامل با طرف‌های مذاکراتی» نقش فعال داشت.

XS
SM
MD
LG