لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

افزایش تدابیر امنیتی در آستانه سال نو؛ بازداشت چند تن در بلژیک و آمریکا


میدان تایمز اسکور در نیویورک
میدان تایمز اسکور در نیویورک

در حالی که در بسیاری کشورهای غربی در آستانه برگزاری جشن‌های سال نو میلادی و به دلیل نگرانی از حملات «تروریستی» تدابیر امنیتی به شدت افزایش یافته است، نیروهای امنیتی شش نفر را در بلژیک و یک نفر را در آمریکا، در این رابطه بازداشت کرده‌اند.

به گزارش رویترز، سربازان و نیروهای امنیتی در خیابان‌های پاریس در شب سال نو میلادی حضور چشم‌گیری دارند و در برلین نیز بر شمار نیروهای پلیس حاضر در خیابان‌های افزوده شده است. این در حالی است که به دلیل لغو مراسم جشن مسکو میدان سرخ این شهر را سکوت فرا گرفته است.

این در حالی است که در شهر نیویورک انتظار می‌رود نزدیک به یک میلیون نفر در جشن‌های سال نو در میدان «تایمز اسکور» شرکت کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، شش هزار پلیس وظیفه تأمین امنیت این مراسم را به عهده دارند.

طبق این گزارش، نیروهای امنیتی کار هدایت و استقرار شرکت‌کنندگان در این مراسم در میدان «تایمز اسکور» را به عهده دارند و شرکت‌کنندگان با دستگاه‌های حساس به سلاح مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

در فرانسه نیز ۶۰ هزار نیروی پلیس و نظامی این کشور وظیفه تأمین امنیت در شب سال نو را برعهده دارند.

مراسم شب سال نو میلادی در خیابان شانزلیزه پاریس به رقص نور محدود شده است و امسال از آتش‌بازی در پاریس که بخشی از مراسم شب سال نو میلادی در این شهر به‌حساب می‌آید، خبری نیست.

بازداشت‌ها در بلژیک

به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی بلژیک روز پنجشنبه در بازرسی خانه به خانه در بروکسل شش نفر را به ظن طراحی «عملیات تروریستی» بازداشت کرده‌اند. دو نفر دیگر نیز اوایل هفته جاری بازداشت شده بودند. این بازداشت‌ها باعث شد تا مسئولان مراسم آتش‌بازی و جشن شب سال نو میلادی در بروکسل را لغو کنند.

ایوان مایور، شهردار بروکسل، گفته است که سال گذشته بیش از یکصد هزار نفر در مراسم جشن سال نو میلادی در محل برگزاری این جشن در پایتخت بلژیک گرد هم آمده بودند، اما امسال تضمینی برای کنترل همه حاضران در این مراسم وجود نداشت.

در همین زمینه، پیش‌تر مقام‌های روسی گفته بودند، به دلیل نگرانی از حملات احتمالی، مراسم جشن‌های سال نو که همه ساله در میدان سرخ در مسکو انجام می‌گیرد، لغو شده است.

بازداشت در ایالت نیویورک

اما در آمریکا به گزارش «واشینگتن پست»، وزارت دادگستری اعلام کرد که ایمانوئل لوتچمن، ۲۵ ساله، به اتهام طراحی حمله به یک رستوران در «راچستر» در ایالت نیویورک در شب سال نو بازداشت شده است.

گزارش‌ها حاکی است که ایمانوئل لوچمن با نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه هماهنگ بوده و قبل از این عملیات به ابوبکر البغدادی اعلام وفاداری کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید، این فرد تازه مسلمان، درصدد بود تا به وسیله چاقو و قمه به این رستوران حمله کند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه، روز پنج‌شنبه گزارش داد که پلیس ترکیه از بازداشت دو فرد مظنون به انجام بمب‌گذاری در آنکار، پایتخت ترکیه همزمان با آغاز سال نو میلادی خبر داده‌است.

XS
SM
MD
LG