لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

نیویورک تایمز : نتانیاهو از مساله ایران بهره‌برداری‌ سیاسی می کند


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

روزنامه نیویورک تایمز بنیامین نتانیاهو را متهم کرده‌است که ایران را به موضوعی برای بهره‌برداری‌های سیاسی خود مبدل کرده‌است.

به نوشته نیویورک تایمز، تردیدی نیست که نتانیاهو در سخنرانی‌اش در هفته‌های آینده در کنگره «می‌خواهد با انتقاد از باراک اوباما خود را رهبری قوی نشان دهد.»

بنیامین نتانیاهو پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده بود که در کنگره آمریکا سخنرانی خواهد کرد. این سخنرانی که به دنبال دعوت جان بینر، رییس مجلس نمایندگان، صورت می‌گیرد از سوی کاخ سفید، نقض پروتکل‌های میان دو کشور توصیف شده است.

جان بینر روز چهارشنبه اعلام کرد که از نخست وزیر اسرائیل دعوت کرده است تا درباره تهدیدات ایران و اسلامگرایی افراطی در کنگره سخنرانی کند.

در دعوتنامه وی، روز ۱۱ فوریه برابر با ۲۲ بهمن به عنوان زمان سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در نظر گرفته شده است.

انتخابات اسرائیل چهارده روز پس از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا برگزار می‌شود.

نیویورک تایمز جمعه چهارم بهمن در سرمقاله خود، از دعوت کنگره از بنیامین نتانیاهو انتقاد کرده و آن را «رفتاری خصمانه» علیه دولت باراک اوباما و «خلاف دیپلماسی و منطق» دانسته‌است.

به نوشته نیویورک تایمز، نتانیاهو با توسل به حمله به سیاست‌های اوباما در ارتباط با ایران می‌خواهد در انتخابات اسرائیل دوباره به نخست وزیری برسد.

به نوشته نیویورک تایمز، نتانیاهو مدت زمان زیادی است که از تهدید ایران سخن می‌گوید اما یک جایگزین حقیقی ارائه نکرده و همچنان منتظر تشدید تحریم ایران یا گزینه نظامی است.

سردبیری نیویورک تایمز نوشته‌است، اگر سایر کشورها تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند، آمریکا از تشدید تحریم علیه ایران سودی نخواهد برد.

به نوشته نیویورک تایمز، ولی اگر توافق نهایی میان ایران با قدرت‌ها بر سر برنامه اتمی ایران بدست آمد و کنگره دید که این توافق نقص‌هایی دارد، در آن صورت، هنوز کنگره می‌تواند به تشدید تحریم اقدام کند.

نیویورک تایمز نوشته‌است، حمله نتانیاهو به سیاست‌های اوباما از کنگره واشنگتن، که تنها یک مایل با کاخ سفید فاصله دارد، هدف رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را تامین می‌کند که معتقد است رییس جمهوری در عرصه امنیت ملی قوی عمل نکرده‌است.

این روزنامه مهم حامی دموکرات‌ها تاکید کرده‌است «فارغ از تنش بر سر ایران، اوباما به تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل پایبند می‌ماند اما یقینا بی‌احترامی به اوباما، به مناسبات دو کشور که در شش سال گذشته نیز ضربات زیادی دیده‌است، لطمه خواهد زد».

دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرده‌است که نتانیاهو اسفند به آمریکا می‌رود تا در همایش سالیانه ایپاک، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، و دوازدهم اسفند در کنگره سخنرانی کند.

جان بوینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از نتانیاهو خواسته بود، ۲۲ بهمن به عنوان مهمان کنگره به واشنگتن برود.

اعلام دعوت آقای بوینر از نتانیاهو، یک روز پس از سخنرانی باراک اوباما در مجلسین آمریکا، کنگره را دوشقه کرده و مناسبات کنگره با کاخ سفید را متشنج کرده‌است.

کاخ سفید گفته‌است، نتانیاهو و بوینر «پروتوکل‌های تشریفات» را نقض کرده‌اند.

اوباما هفته گذشته گفته بود اگر کنگره بخواهد به تشدید تحریم‌ها علیه ایران، در زمانی که مذاکرات ۱+۵ با ایران هنوز در جریان است، اقدام کند، او این مصوبه را «وتو» خواهد کرد.

دولت آمریکا ناخشنود است از اینکه در کنار جمهوری‌خواهان، شماری از هم حزبی‌های مهم اوباما در حزب دموکرات نیز بر تشدید تحریم‌ها پافشاری می‌کنند در حالی که رییس جمهوری بر این باور است که باید به دیپلماسی در برابر ایران هنوز بخت موفقیت داد.

کاخ سفید گفته‌است، اوباما با نتانیاهو ملاقات نخواهد کرد «چون بر اساس یک سیاست همیشگی، رییس جمهوری با رهبران کشورهایی که در آستانه انتخابات هستند، دیدار نمی‌کند».

نتانیاهو رهبر حزب لیکود اسرائیل است و این کشور در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد.

همزمان با تشدید تنش در مناسبات میان نتانیاهو و جمهوریخواهان و برخی دموکرات‌های کنگره از یک سو با کاخ سفید از سوی دیگر، نتایج تازه ترین نظرسنجی‌های اسرائیل نیز نشان می‌دهد، اکثر رای دهندگان اسرائیلی دوباره نتانیاهو را شایسته نخست وزیری می‌دانند.

حمایت از نتانیاهو در هفته‌های قبل کم شده بود اما این روند اکنون دوباره به سود وی که رهبر حزب لیکود است، تغییر کرده‌است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های اسرائیل جمعه چهارم بهمن در رسانه‌های این کشور انتشار یافت.

براساس این نظرسنجی‌ها، تشدید تنش امنیتی برای اسرائیل، پس از حمله یکشنبه گذشته در بلندی‌های سوری جولان که به کشته شدن یک سپاهی ارشد ایران و شماری از فعالان حزب الله انجامید، حامیان ابقای نتانیاهو در پست نخست وزیری دوباره بیشتر شده‌اند.

نتانیاهو گفته‌است، تنها او می‌تواند با حزب الله، خطرات امنیتی و برنامه اتمی ایران «مبارزه» کند و بقیه سیاستمداران اسرائیل «ضعیف» هستند.

اما به نوشته نیویورک تایمز، عملکرد نتانیاهو جان کری را نیز ناشکیبا کرده‌است زیرا وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته با همتایان خود در ۵۰ کشور تماس گرفته و از آنها خواسته بود در کنار اسرائیل و آمریکا بایستند که با عضویت فلسطینی‌ها در دیوان کیفری بین‌المللی مخالفت می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در این کشور نیز یائیر لاپید، رهبر حزب «یش آتید» و وزیر دارایی پیشین، شنبه پنجم بهمن در یک سخنرانی گفت، نتانیاهو مناسبات حیاتی اسرائیل با آمریکا را بخاطر آنکه یک نطق انتخابات داخلی اسرائیلی را به کنگره بکشاند، ویران می‌کند».

XS
SM
MD
LG