لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

نیکی هیلی: همکاری آمریکا با روسیه نمی تواند به بهای امنیت متحدان اروپایی تمام شود


نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد،
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد،

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه گفته است، واشینگتن آماده بهبود روابط با مسکو است، اما به حاضر مصالحه بر سر حمایت خود از اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم هیلی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره درگیری در اروپا حرف می زد، اظهار داشت، تلاش‌های روسیه برای برهم زدن ثبات در اوکراین از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این قاره است.

وی تصریح کرده است: آمریکا فکر می کند، امکان برقرار رابطه بهتر با روسیه وجود دارد،‌ بهر حال ما با تهدیدهای مشترکی مواجه ایم. اما همکاری بیشتر با روسیه نمی تواند به بهای امنیت دوستان اروپایی و متحدان ما تمام شود.

طبق این گزارش در حالی نیکی هیلی باردیگر بر تعهد آمریکا در قبال ناتو و اتحادیه اروپا تاکید کرده است که پیشتر برخی اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در حمایت ازجدایی بریتانیا و انتقاد از ناتو باعث نگرانی رهبران اروپایی شده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد تاکید کرده است که واشینگتن به نهادهایی که امنیت اروپا ار تامین می کنند تعهد کامل دارد و هرگز خللی در حمایت آمریکاازناتو وارد نخواهد شد.

نیکی هیلی اضافه کرده است: آمریکا خواهان عمیق تر شدن همکاری با ناتو است. در حالی که می خواهد «در» را برای ورود متحدان جدید باز باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مساله گسترش ناتو یکی از موضوعاتی است که باعث رویارویی با روسیه شده است. مسکو می گوید طرح ناتو برای گسترش این سازمان به سوی شرق اقدامی برای مهار روسیه است.


با این حال خانم نیکی هیلی اضافه کرده است: کسی نباید از پاره‌ای اختلاف‌ها و بحث‌ها بر سر سیاست‌ها و خط مشی‌ها برداشت اشتباهی بکند، اینها همه نشانه تعهد کامل به ائتلاف ما در اروپا است. این تعهد قوی است.

در همین زمینه، مایک پنس، معاون اول رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه بر تعهد آمریکا نسبت به اتحادیه اروپا و ناتو تاکید کرد و گفت کشورش از ناتو حمایت کرده و در کنار اروپا می‌ایستد.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود از ناتو انتقاد کرده بود. وی در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز، چاپ لندن، «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» را به دلیل کوتاهی از اقدامات بیشتر در نبرد با تروریسم، سازمانی «از کار افتاده» توصیف کرده بود.

پیمان آتلانتیک شمالی در آوریل سال ۱۹۴۹ در واشینگتن امضا شد. این پیمان در حال حاضر ۲۸ عضو دارد که بیشتر اعضای آن را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG