لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۲

ترامپ: کره شمالی با آزمایش موشک بالیستیک تازه به درخواست چین بی اعتنایی کرد


گفته می شود، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ این نهمین موشکی است که کره شمالی آزمایش می کند.
گفته می شود، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ این نهمین موشکی است که کره شمالی آزمایش می کند.

کره شمالی روز شنبه یک موشک بالیستیک آزمایش کرد که نا موفق بوده است. دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا گفت، کره شمالی با این اقدام به درخواست چین بی اعتنایی کرده است.

خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی، یونهاپ، بامداد روز شنبه به نقل از مقام‌های نظامی این کشور اعلام کرد، کره شمالی یک موشک بالیستیک آزمایش کرده است.

مقام‌های آمریکایی نیز در گفت وگو با رسانه های این کشور تایید کرده اند که کره شمالی یک موشک بالیستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.

ولی آنها تصریح کرده اند که این موشک قبل از رسیدن به دریا بر فراز خاک کره شمالی منفجر شده و عملا آزمایشی ناموفق بوده است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، به این آزمایش موشکی واکنش نشان داده و گفته است، آزمایش موشکی تازه کره شمالی نادیده گرفتن درخواست چین است.

دونالد ترامپ در توییتر نوشته است: «کره شمالی با آزمایش موشکی ناموفق امروز خود، به درخواست چین و رئیس‌جمهور محترم آن کشور، بی‌عتنایی کرد. بد.»

یک روز پیش از آن، رییس‌جمهور آمریکا از تلاش های شی جین پینگ رئیس جمهور چین، برای حل بحران کره شمالی تقدیر کرده بود.

آقای ترامپ کره شمالی را بزرگترین چالش جهانی خود توصیف کرده و گفته بود که احتمال درگیری با پیونگ یانگ وجود دارد.

«سی ان ان» می گوید، از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ این نهمین موشکی است که کره شمالی آزمایش می کند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل، با تاکید بر این که تهدید حمله از سوی پیونگ یانگ علیه ژاپن و کره جنوبی واقعی است، خواستار اقدام شورای امنیت در این زمینه شد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: شورای امنیت پیش از حمله کره شمالی دست به اقدام بزند.

چین نیز پیشتر نسبت به تشدید تنش در شبه جزیره کره هشدار داده و اعلام کرده بود، این خطر وجود دارد که اوضاع به شدت وخیم شود و حتی اوضاع از کنترل خارج شود.

با این حال دونالد ترامپ درگفت وگو با خبرگزاری رویترز، از تمایل خود به حل مسالمت‌آمیز بحران کره‌ شمالی، از محتمل بودن یک «درگیری بزرگ» با کره شمالی بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور خبر داد.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت قصد دارد این بحران را به شکل مسالمت‌آمیز و احتمالاً از طریق اعمال تحریم اقتصادی جدید حل کند، هر چند گزینه نظامی نیز از نظر دور نخواهد بود.

آقای ترامپ در بخشی از این مصاحبه که در دفتر کار او در کاخ سفید انجام شد، تصریح کرد که «این احتمال وجود دارد ما وارد یک درگیری بزرگ ِبزرگ با کره شمالی شویم. ما واقعاً تمایل داریم مسائل را از طریق دیپلماتیک حل کنیم اما واقعاً دشوار است.»

در روزهای اخیر انجام رزمایش نظامی کره شمالی و همچنین مانور نظامی مشترک واشینگتن و سئول به تنش‌ها در شبه‌جزیره کره دامن زده و همزمان ایالات متحده سیستم موشکی تاد را به کره جنوبی منتقل کرده است تا با اقدامات احتمالی کره شمالی مقابله کند.

اگرچه آمریکا و کره جنوبی تاکید دارند که این سیستم برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی استفاده می‌شود اما چین نگران است که رادارهای پرقدرت سیستم تاد امکان رصد کردن مناطقی از درون چین را داشته باشد و «توازن نظامی در منطقه را برهم ‌زند».

XS
SM
MD
LG