لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

تائید بازداشت برادر زهرا رهنورد پس از یک ماه


زهرا رهنورد و همسرش میرحسین موسوی
زهرا رهنورد و همسرش میرحسین موسوی
رسانه های وابسته به دولت خبر بازداشت برادر زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، را پس از گذشت یک ماه تائید کردند.

روزنامه دولتی ایران و خبرگزاری رسمی دولت ایرنا به نقل از الیاس نادران از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس ، اخبار منتشر شده در درباره بازداشت شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد را تائید کردند.

این دو رسانه دولتی در عین حال برادر همسر میرحسین موسوی را به آنچه «هدایت آشوب‌های اخیر» خوانده اند ، متهم کردند.

روزنامه ایران ارگان رسمی دولت احمدی‌نژاد در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از الیاس نادران ادعا کرد که شاپور کاظمی «همسر يكى از سردمداران آشوب بوده و مديريت بخشى از اغتشاشات را به عهده داشته است.»

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در خبر مشابهی فهرستی شامل « رتباط ده سال قبل با یک خانم مرتبط با سازمان منافقین (مجاهدین خلق) و سفر های متعدد به آمریکا و بدهکاری به سیستم بانکی» را به عنوان اتهامات برادر همسر میرحسین موسوی ذکر کرده است.

به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا پس از درخواست آزادی بازداشت‌شدگان اخیر از سوی هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ تیر، الیاس نادران در نامه‌ای به وی این اتهامات را به شاپور کاظمی برادر همسر میرحسین موسوی وارد کرده است.

روز سه شنبه سایت‌های نزدیک به اصلاح طلبان و از جمله سایت «نوروز »، ارگان حزب مشارکت خبر داده بودند که «بیش از یک ماه قبل، برادر زهرا رهنورد دستگیر شده است».

سایت نوروز تاکید کرد که «شاپور کاظمی ، برادر زهرا رهنورد (زهره کاظمی) چند روز پس از کودتای انتخاباتی، بازداشت شد. اما خانواده میرحسین موسوی این خبر را منتشر نکردند تا مبادا تلقی شخصی از موضع‌گیری‌ های موسوی به نفع بازداشت شدگان پیش بیاید یا کسی از خانواده دیگر بازداشت شدگان فکر کند که موسوی بیش از دیگران به فکر نزدیکان خود است.»

بنابر این گزارش روز یکشنبه طی دیدار خانواده بازداشت شدگان با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد «وقتی بی‌تابی‌های برخی مادران و همسران افراد بازداشت شده از حد گذشت، زهرا رهنورد برای تسکین آنها از این راز یک ماهه پرده برداشت و از بازداشت برادرش خبر داد و گفت که او به خوبی رنج خانواده‌های بازداشت شدگان را می‌فهمد.»

قوه قضائیه از هنگام آغاز موج گسترده بازداشت‌ها در ایران که از بامداد ۲۳ خرداد و ساعتی پس از پایان رای‌گیری آغاز شد تاکنون هیچگونه اطلاع رسانی شفافی در خصوص هویت و اتهام بازداشت‌شدگان نکرده و سخنگوی قوه قضائیه هفته گذشته برای چندمین بار پیاپی از برگزاری نشست هفتگی خود با خبرنگاران امتناع کرد.

قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور چندی پیش در جلسه ای با شماری از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی تعداد بازداشت شدگان را ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد اما فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند که شمار بازداشت‌شدگان بسیار بیشتر از آمار اعلام شده از سوی دری نجف آبادی است.

با گذشت ۴۰ روز از برگزاری انتخابات ، علاوه بر دستگیری صدها تن از مردم معترض در جریان راهپیمایی‌ها در تهران و سایر شهرها ، بسیاری از چهره‌های سیاسی‌، اجتماعی، دانشجویان و دهها روزنامه‌نگار که در منازل یا محل کار خود دستگیر شده‌اند همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
هویت بسیاری از بازداشت‌شدگان که برخی از آنها هفته‌ها پیش دستگیر شده اند تاکنون اعلام نشده است.

از جمله روز سه شنبه سازمان گزارشگران بدون مرز خبر داد که «از بازداشت رضا رفیعی فروشانی روزنامه نگار آزاد و همکار بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی از جمله مجله تایم باخبر شده است.»

بنابر اعلام گزارشگران بدون مرز این روزنامه‌نگار نزدیک یک ماه قبل «از تاریخ ۵ تیرماه در بازداشت بسر می‌برد و علت و محل بازداشت وی رسما اعلام نشده است».
XS
SM
MD
LG