لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

ونزوئلا به ایران بنزین صادر می‌کند


میدان نفتی در جنوب ایران
میدان نفتی در جنوب ایران
رئیس جمهور ونزوئلا روز یک‌شنبه در پایان سفر خود به ایران اعلام کرد که بر سر صادرات روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزین، حدود سه میلیون لیتر، به ایران با تهران به توافق رسیده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا که برای سفری رسمی و دیدار از رفیق صمیمی خود، رئیس دولت دهم، محمود احمدی‌نژاد، در ایران به سر می‌برد گفت: «بر اساس تصمیمی استراتژیک، روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزین از ونزوئلا به ایران صادر خواهد شد.»

ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است، در میان کشورهای عضو سازمان اوپک مقام دوم را دارد و حدوداً پنج درصد عرضه جهانی نفت را در اختیار دارد، اما برای ۴۰ درصد مصرف داخلی بنزین خود وابسته به واردات است. بخش اعظم این واردات از طریق پنج کمپانی اروپایی و یک کمپانی هندی تأمین می‌شود.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد حدوداً دو هفته پیش با قاطعیت اعلام کرد که ایران می‌تواند در عرض یک هفته با تغییراتی در خط تولید خود «تمام بنزین مورد نیاز خود را تأمین کند».

این گفته آقای احمدی‌نژاد واکنشی بود به تصویب یک لایحه تحریمی در سنای ایالات متحده. بر اساس این لایحه، وزارت انرژی آمریکا کمپانی‌هایی را که به جمهوری اسلامی بنزین می‌فروشند تحریم خواهد کرد و مواد نفتی مورد نیاز خود را از آنها خریداری نخواهد کرد.

سناتورهای آمریکایی که امیدوارند با اعمال فشار بر تهران از طریق تحریم بنزین غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازند طرح اولیه این لایحه جدید را در آغاز اردیبهشت‌ماه سال جاری به صحن مجلس سنا بردند.

هوگو چاوز روز یکشنبه در مشهد اعلام کرد که کشورش با صادرات بنزین به ایران هزینه واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات از ایران را پرداخت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی ایران می‌گوید صادرات بنزین ونزوئلا به ایران از ماه آینده میلادی، اکتبر، آغاز خواهد شد.

خبرگزاری مهر چندی پیش به نقل از وزارت نفت جمهوری اسلامی گفت که در حال حاضر میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون لیتر افزایش را نشان می‌دهد.

ایران در سال‌های گذشته به دلیل نگرانی از احتمال تحریم‌های بین‌المللی با انجام اقداماتی نظیر سهمیه‌بندی بنزین و دوگانه‌سوز کردن خودروها از میزان مصرف این فرآورده تاحدودی کاسته است.
XS
SM
MD
LG