لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

غیبت چهار ماهه هاشمی از نمازجمعه؛ نارضایتى یا حذف؟


اکبر هاشمی رفسنجانی
اکبر هاشمی رفسنجانی
غیبت اکبر هاشمی رفسنجانی از نماز جمعه تهران در ماه‌های پس از برگزاری انتخابات، همچنان موضوع بحث گروه‌های سیاسی است و در حالی که برخی دلیل این غیبت را نارضایتی وی از وضع موجود ارزیابی کرده‌اند، برخی چهره‌ها از تلاش عده‌ای برای حذف این شخصیت تأثیرگذار جمهوری اسلامی خبر می‌دهند.

آقای هاشمى رفسنجانى آخرین بار در روز ۲۶ تیر امامت نمازجمعه تهران را برعهده داشت که در این روز انبوهى از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران با حضور در نماز جمعه از آن به عنوان فرصتى بار بیان اعتراض‌هاى خود استفاده کردند.

آقاى رفسنجانى در این تنها خطبه‌هاى نمازجمعه خود پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران، اوضاع کشور را بحرانى اعلام کرده و پیشنهادهایى براى خروج از این بحران ارایه کرد که سخنان وى با واکنش تند حامیان دولت روبه‌رو شد.

از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه نام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان به عنوان خطیب نماز جمعه تهران اعلام نشده است و حتى نماز جمعه روز قدس در تهران که در سال‌هاى گذشته همواره به امامت آقاى رفسنجانى برگزار مى‌شد، بدون وى اقامه شد.

در این میان محسن رهامى استاد دانشگاه و عضو شوراى مرکزى انجمن اسلامى مدرسین دانشگاه‌ها روز سه‌شنبه در این باره به خبرگزارى ایلنا گفته است: «وقتى آقاى هاشمى در نماز جمعه نمى‌آید یا در مجامع رسمى همچون مراسم تنفیذ رئیس جمهور حاضر نمى‌شود، در واقع ایشان به صورت صریح نارضایتى خود را از روند امور اعلام کردند و نمى‌خواهند در این روند که با بى‌قانونى‌ها و هتک حرمت‌ها نوعى سراشیبى در جهت ایجاد وحدت است، همراه شود».

آقاى رهامى که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از مشاوران مهدی کروبی بود، در پاسخ به پرسشى در این باره که آیا آیت‌الله رفسنجانى براى عدم شرکت در نماز جمعه تحت فشار قرار دارد یا نه گفته است: «آقاى هاشمى اگر مصلحت ببینند که آمدن و موضع‌گیرى ایشان به حفظ نظام و بهتر شدن اوضاع کمک مى‌کند، شخصى نیستند که تحت فشار مقامى باشند و مشى کلى ایشان این است که با حالت بزرگوارانه و پدرانه خود فعلاً سکوت کنند».

به گفته محسن رهامى «سابقه مبارزاتى آقاى هاشمى و پافشارى بر خواسته‌هایشان نشان مى‌دهد که ایشان شخصیتى نیست که با تهدید و ارعاب از خواسته‌هاى به حقى که تشخیص مى‌دهد دست بردارد».

مشاور مهدى کروبى در انتخابات دهم ریاست جمهورى درباره علت عدم شرکت آیت‌الله رفسنجانى در نماز جمعه تهران گفته است: «معتقدم شرایطى که پس از انتخابات ریاست جمهورى رخ داد، آقاى هاشمى را به این فکر انداخته است که اگر بخواهد سخنرانى کند و دیگران بخواهند پاسخ دهند فضا آشفته‌تر و آب گل‌آلود‌تر مى‌گردد و در این شرایط آشفته بازار مصلحت را در سکوت دیدند».

این در حالى است که مجید انصارى از اعضاى مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار بى اطلاعى از دلایل غیبت چهار ماهه آیت‌الله رفسنجانى از نماز جمعه تهران به خبرگزارى ایلنا گفته است: «غیبت هاشمى رفسنجانى در نماز جمعه یک لطمه جبران‌ناپذیر به جایگاه و حیثیت نماز جمعه در مرکز سیاسى کشور است و نمى‌دانم که دلیل آن ملاحظات شخصى ایشان است و یا تضییقات و انتظارات ستاد اقامه نماز جمعه».

عضو مجمع روحانیون مبارز افزوده است: «جریانى در سطح کشور تلاش مى‌کند نیروهاى ریشه‌دار و مورد اعتماد مردم را حذف کند و این مساله منحصر به حذف هاشمى از نماز جمعه نیست».

در مقابل روح‌الله حسینیان از نمایندگان اصولگراى مجلس شوراى اسلامى نیز از دلیل عدم حضور آقاى رفسنجانى در نماز جمعه اظهار بى‌خبری کرده و گفته است: «از مسئولان نماز جمعه بپرسید که چرا وقتى را براى آقاى هاشمى در نظر نگرفته‌اند».

با این حال محمدمهدى پورفاطمى یکى از نمایندگان اطلاح‌طلب مجلس هشتم، با اعلام این که «برخى تازه به دوران رسیده‌ها به دنبال حذف هاشمى هستند» اظهار داشت: «این نشان مى‌دهد که هاشمى جاى این افراد را تنگ کرده است».
XS
SM
MD
LG