لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

عفو بین‌الملل: حقوق بشر در ایران هرگز به این وخامت نبوده است


یک شهروند ایرانی که به دست نیروهای حکومتی زخمی شده است.
یک شهروند ایرانی که به دست نیروهای حکومتی زخمی شده است.
همزمان با روز جهانی حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد وضعیت حقوق بشر در ایران به بدترین وضع خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

این سازمان که در گزارش خود به موارد شکنجه، تجاوز و قتل پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده است، از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته است به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازدید از ایران برای تحقیق و تفحص در این باره را بدهد.

عفو بین‌الملل می‌گوید که به نظر می‌رسد «تحقیق و تفحص‌های رسمی بیشتر با هدف لاپوشانی رفتارهای سوء باشند تا رسیدن به حقیقت».

حسیبه حاج صحراوی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل، در این بیانیه می‌گوید: «نیروهای شبه‌نظامی و مقام‌هایی که مرتکب تخلف شده‌اند باید فورا بازخواست بشوند.»

در گزارش عفو بین‌الملل، به نقض حقوق بشر در پیش، حین و به‌ویژه روزهای پس از انتخابات اشاره شده است، روزهایی که بسیج و سپاه پاسداران به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی به سرکوب مردم پرداختند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که شماری از کسانی که پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، پس از آزادی مجبور به فرار از کشور شده‌اند.

در گزارش عفو بین‌الملل به فردی اشاره شده است که در بازداشتگاه کهریزک نزدیک به دو ماه در یک کانتینر زندانی بوده، و تنها پس از ۴۳ روز توانسته است با خانواده‌‌‌‌‌‌اش تماس بگیرد.

معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل در این بیانیه تاکید کرده است که هر کسی که دستگیر می‌شود یا در بازداشت به سر می‌برد باید از «شکنجه و بدرفتاری» مصون بماند.

عفو بین‌الملل در ادامه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است «زندانی‌های سیاسی و افرادی که پس از محاکمه‌های غیرمنصفانه محکوم شده‌اند» را آزاد کنند.

‌عفو بین‌الملل در بیانیه خود محاکمات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را «دادگاه‌های نمایشی» خوانده که «عدالت را به سخره» گرفته است.

در این بیانیه همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده است همه حکم‌های اعدام را «تغییر» دهد و در دادگاه‌های «منصفانه» به اتهام‌ کسانی که در انتظار محاکمه هستند رسیدگی شود.
XS
SM
MD
LG