لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

موج جدید دستگیری‌ها پس از وقایع خشونت‌بار عاشورا


یک روز پس از وقایع خشونت‌بار روز عاشورا که به کشته شدن دست‌کم هشت نفر از معترضان انجامید، از تهران خبر می‌رسد که شمار دیگری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

در لیست جدید بازداشتی‌ها نام‌ افراد نزدیک به میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی، به چشم می‌خورد و از جمله خبر رسیده ‌است که عمادالدین باقی، قربان بهزادیان‌نژاد، مرتضی حاجی و ابراهیم یزدی از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

آن طور که کمیته گزارشگران حقوق بشر گزارش داده است، عماد‌الدین باقی، روزنامه‌نگار و از فعالان حقوق بشر، که صبح دوشنبه در پی احضار معاونت امنیت دادسرای انقلاب تهران در این مکان حضور یافته بود، با حکم دادسرا بازداشت شد.

همسر آقای باقی با تأیید این خبر اعلام کرده است که اطلاع بیشتری در مورد سرنوشت وی ندارد.

آقای باقی که پیشتر سال‌های ۷۹ تا ۸۱ و همچنین ۸۶ تا ۸۷ را در زندان به سر ‌برده است، در دوران مبارزات انتخاباتی از مشاوران ارشد ستاد مهدی کروبی بود.

علاوه بر این سایت جرس خبر داده است که دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، به دنبال احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و امتناع از حضور در این دفتر، در ساعت سه بامداد روز دوشنبه در منزلش بازداشت شده است.

علاوه بر آقای یزدی شمار دیگری از اعضای دفتر سیاسی نهضت آزادی نیز به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده بودند. گزارش‌های رسیده از تهران همچنین از بازداشت لیلا توسلی، فرزند محمد توسلی، از اعضای ارشد این تشکل سیاسی در صبح دوشنبه حکایت دارد.

دکتر ابراهیم یزدی پیشتر در خردادماه امسال و به فاصله چند روز از شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، اما به فاصله یک روز آزاد شد.

در همین حال با وجود انتشار خبر دستگیری حسین موسوی تبریزی، از مقامات ارشد قضایی در زمان آیت‌الله خمینی و رئیس مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در برخی از وب‌سایت‌ها، محمدتقی فاضل میبدی از اعضای این مجمع، خبر بازداشت آقای موسوی تبریزی را تکذیب کرد اما به رادیو فردا گفت که ابوالفضل موسویان، دبیر اجرایی این مجمع از شب گذشته در بازداشت به سر می‌برد.

پیشتر وب‌سایت جرس خبر داده بود که یک‌شنبه شب شماری از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بازداشت شده‌اند.

جرس همچنین بامداد روز دوشنبه به نقل از یک شاهد عینی خبر داده بود که گروه‌های لباس‌شخصی در قم شامگاه روز یک‌شنبه به مجلس عزاداری مجمع محققین و مدرسین حمله کرده‌اند و به ضرب و شتم حاضران در این مجلس و پاره کردن نشان‌ها و نمادهای سوگواری پرداخته‌اند.

خبرگزاری برنا، از منابع خبری نزدیک به دولت، نیز اعلام کرده بود که اعضای مجمع «به دنبال انجام اغتشاش در شب شام غریبان امام حسین در قم بودند» و می‌خواستند در مقابل بیت آیت‌الله خامنه‌ای در قم تجمع کنند که پیش از این اقدام بازداشت شده‌اند.

از دیگر بازداشت‌های روز یک‌شنبه می‌توان به بازداشت مهدی عربشاهی، از فعالان دانشجویی و دبیر دفتر تحکیم وحدت، اشاره کرد که به گفته منابع دانشجویی بعد از ظهر یک‌شنبه در پارک لاله تهران دستگیر شده است.

بازداشت نزدیکان میرحسین موسوی و محمد خاتمی

در همین حال سایت خبری نوروز، نزدیک به جبهه مشارکت ایران، خبر داده است که مأموران امنیتی با مراجعه به دفتر بنیاد باران مرتضی حاجی و حسن رسولی، مدیرعامل و قائم مقام این بنیاد، را بازداشت و اسناد و مدارک موجود در این بنیاد را توقیف کرده‌اند.

بنیاد باران توسط محمد خاتمی و پس از پایان دوران ریاست جمهوری وی پایه‌گذاری شده و پیگیر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور پیشین ایران است.

نوروز همچنین خبر داده است که از روز یک‌شنبه تاکنون علیرضا بهشتی شیرازی و محمد باقریان و قربان بهزادیان‌نژاد، از مشاوران و اعضای ارشد ستاد میرحسین موسوی، نیز بازداشت شده‌اند.

آینده از سایت‌های منتقد دولت همچنین به لیست نزدیکان بازداشت شده میرحسین موسوی نام آقای فروزنده، مسئول دفتر وی، را اضافه کرده است.

در همین حال وب‌سایت خبر آنلاین، نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم، روز دوشنبه نوشت که علیرضا حسینی بهشتی، از مشاوران میرحسین موسوی هم احضاریه دریافت کرده اما هنوز بازداشت نشده است.

علیرضا حسینی بهشتی که فرزند آیت‌الله بهشتی از مقامات ارشد سال‌های نخست انقلاب اسلامی است، پیش از این نیز در شهریور ماه امسال بازداشت شده بود اما در پس از چند روز آزاد شد.

موج تازه فشارها بر محمد خاتمی و میرحسین موسوی در حالی است که در وقایع روز عاشورا در تهران علی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی، با شلیک گلوله به قتل رسید و در حالی که ساعتی پس از انتشار خبر مرگ وی خبرگزاری‌های دولتی مدعی شدند که نوع سلاح و گلوله اصابت کرده به وی شناسایی شده است، صبح امروز سایت‌های نزدیک به معترضان نوشتند که جسد وی از بیمارستان «ربوده شده» است.

در شب عاشورا نیز لباس‌شخصی‌ها با حمله به بیت آیت‌الله خمینی، سخنرانی محمد خاتمی در محل حسینیه جماران را بر هم زدند و شعارهایی در حمایت از رهبر کنونی جمهوری اسلامی سر دادند.

پلیس ایران علاوه بر تأیید کشته شدن پنج نفر در درگیری‌های عاشورا، تاکنون از دستگیری ۳۰۰ نفر خبر داده است، اما آمار تأیید شده از سوی پلیس در حالی است که منابع مستقل تعداد کشته‌شدگان روز عاشورا در ایران را هشت نفر ذکر کرده‌اند و روزنامه بریتانیایی گاردین از بعدازظهر روز یک‌شنبه این شمار را ۹ نفر ارزیابی کرده است.
XS
SM
MD
LG