لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

باراک اوباما: مردم ایران حتی در روزهای مذهبی با مشت آهنین روبرو شده اند


رییس جمهور آمريكا از دولت جمهورى اسلامى ايران خواست كه به تعهدات بين المللى خويش گردن نهد و حقوق شهروندان خود را محترم شمارد.
رییس جمهور آمريكا از دولت جمهورى اسلامى ايران خواست كه به تعهدات بين المللى خويش گردن نهد و حقوق شهروندان خود را محترم شمارد.
باراك اوباما، رییس جمهور آمريكا، روز دوشنبه در نخستين اظهار نظر مستقيم خود نسبت به رويدادهاى خونين ايران در روز عاشورا، واكنش خشونت بار حکومت جمهورى اسلامى ايران در قبال تظاهرات مسالمت آميز ايرانيان را شديدا تقبيح و محكوم كرد.

رییس جمهور آمريكا كه در حال گذراندن تعطيلات كريسمس در هاوایی است، در يك كنفرانس خبرى، نخست به اقدام تروريستى يك شهروند جوان نيجريه اى در روز جمعۀ گذشته اشاره كرد و از تدابير ايمنى و امنيتى جديد دولت خود در مبارزه با تروريسم سخن گفت.

وى سپس به رويدادهاى اخير ايران پرداخت و گفت: «ايالات متحده، همراه با جامعۀ جهانى، خشونت و سركوب ظالمانۀ شهروندان ايران [توسط دولت آن كشور] را به شدت محكوم مى كند؛ خشونتى كه به دستگيرى ها، زخمى شدن ها و حتا مرگ ايرانيان انجاميده است.»

آقای اوباما گفت: «براى ماه ها، مردم ايران، چيزى جز اعمال حقوق جهان شمول خود نخواسته اند و هر بار كه اين خواستۀ خود را بيان كرده اند، حتا در روزهاى مذهبی نيز، با مشت آهنين و بى رحمى روبرو شده اند، و هر بار جهان، با تحسين از شهامت و ارادۀ ايرانيان، نظاره گر اين رويدادها بوده است. نظاره گر مردمى كه بخشى از تمدن بزرگ و بردبار ايران به شمار مى روند.»

رییس جمهور آمريكا افزود: «آنچه در ايران مى گذرد، امرى مربوط به ايالات متحده و يا كشور ديگرى نيست، بلكه به اشتياق ايرانيان براى عدالت و يك زندگى بهتر مربوط مى شود و تصميم رهبران ايران براى حكومت از طريق ايجاد وحشت و [اعمال] ستمگرى، به زدودن چنان اشتياقى در ميان مردم ايران موفق نخواهد شد.»

آقاى اوباما با يادآورى سخنان خود در اسلو، پايتخت نروژ، به هنگام دريافت جايزۀ صلح نوبل، مبنى بر اين كه برخى از دولت ها از آرزوى شهروندان خود براى آزادى، بيش از قدرت هر كشور ديگرى بيم دارند گفت: « همراه با ملت هاى آزاد جهان، ايالات متحده، در كنار كسانى قرار دارد كه در پى حقوق انسانى جهان شمول خود هستند.»

رییس جمهور آمريكا همچنين از دولت جمهورى اسلامى ايران خواست كه به تعهدات بين المللى خويش گردن نهد و حقوق شهروندان خود را محترم شمارد.

او با تاكيد گفت: «ما خواستار آزادى فورى تمامى كسانى هستيم كه ناعادلانه در ايران بازداشت شده اند. ما شاهد رويدادهاى شگفت آور و فوق العاده اى هستيم كه [در ايران] به وقوع پيوسته و من اطمينان دارم كه تاريخ در كنار كسانى خواهد بود كه در پى عدالت هستند.»

سخنان كوتاه رییس جمهور آمريكا، آشكارترين پشتيبانى وى از حركت مردم ايران و تندترين انتقاد از عملكرد خشونت بار دولت ايران در قبال مردم اين كشور به شمار مى رود.

روز یکشنبه نیز مایک همر، سخنگوى شوراى امنيت ملى كاخ سفيد، با محکوم کردن رویدادهای خونین روز عاشورا در ایران گفته بود: «تاريخ و اميد، با كسانى همراه است كه به گونه مسالمت آميز، در پى كسب حقوق جهانى خود هستند. ايالات متحده نيز [در اين زمينه] با تاريخ همسو و همراه است.»

سرکوب معترضان از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در روز عاشورا که به مرگ حداقل هشت نفر منجر شده با خشم اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز روبرو شده است و روسیه نیز خواستار خویشتنداری برای اجتناب از تشدید خشونت ها در ایران شده است.
XS
SM
MD
LG