لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

بیانیه هفدهم موسوی؛ «باز کردن راه گفت‌وگو»


میرحسین موسوی در تازه‌ترین بیانیه خود (بیانیه شماره ۱۷)، پنج راه حل را برای خروج از بحران پیشنهاد کرده و نخست به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرده است وجود «بحران جدی» در کشور را به رسمیت بشناسند، چون در غیر این صورت «راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد».

ميرحسين موسوی اين پنج راهکار را «اعلام مسئوليت پذيری مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه»، «تدوين قانون شفاف و اعتماد برانگيز برای انتخابات‌ها»، «آزادی زندانيان سياسی و احياء حيثيت و آبروی آنها»، «آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و اجازه نشر مجدد روزنامه‌های توقيف شده» و «به رسميت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکيل احزاب» بيان کرده است.

پس از صدور بیانیه تازه، نخست وزیر سابق ایران و رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد با مهدی کروبی دیگر اصلاح‌طلبی که در انتخابات شرکت کرد، دیدار کرد.

جزئیات گفت‌وگوهای این دو تن هنوز منتشر نشده است.



مهدی خان بابا تهرانی، فعال سیاسی مقیم آلمان در مورد تازه‌ترین بیانیه میرحسین موسوی به رادیو فردا می‌گوید: به نظر من اهميت بيانيه شماره ۱۷ آقای موسوی اين است که ايشان با توجه کامل به شرايط بحرانی و شکننده کشور، چنان طرح مسئله کرده که بتوان از يک سو اين وخامت اوضاع را کاهش داد و از سوی ديگر طرفين مذاکره را متوجه کرد که بدون اذعان به وجود يک بحران جدی در کشور و عدم شناخت اين واقعيت، راه حلی برای خروج از مشکلات پيدا نخواهد شد. در واقع آقای موسوی راه را دوباره برای گفت‌وگوی سياسی باز کرده است.

آقای موسوی در اين بيانيه از انتخابات رياست جمهوری که باعث تمام اين اعتراضات شده صحبتی نمی‌کند و اين مسئله باعث تفسير آقای محسن رضايی شده مبنی بر اين که آقای موسوی از انکار دولت صرف نظر کرده است. نظر شما چيست؟

آقای موسوی در اين بيانيه به روشنی مواردی را مطرح می‌کند از جمله مسئوليت پذيری مستقيم دولت در مقابل ملت، مجلس و قوه قضاييه به نوعی که از دولت در مقابل کاستی‌‌ها و ضعف‌‌هايش حمايت‌‌های غير معقول نشود و اين که دولت مستقيماً پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ايجاد کرده است.

آقايان از روز اول هم همين موضع را داشتند، اما ولی فقيه با دخالت‌‌های غير خردمندانه خود و با دفاع از دولت آقای احمدی نژاد مسئله را به وخامت کنونی کشانده است.

به نظر من آقای موسوی از موضع خود صرف نظر نکرده، هرچند برخی‌‌ها تصور می‌کنند اين بيانيه چشم پوشی از پافشاری روی تجديد انتخابات رياست جمهوری است يا عدم اعلام ابطال انتخابات قبلی يک نوع سازش است، اما من باور ندارم اين چشم پوشی از ابطال انتخابات رياست جمهوری سازش است.

به نظر شما آقای موسوی با اين پنج موردی که در بياينه خود به عنوان راه حل مطرح کرده، چه هدفی را دنبال می‌کند؟

موسوی در شرايط کنونی خردمندی نشان داده و توانسته با طرح مسئله در شرايط کنونی، نيروهای بيشتری را به دنبال سياست خود بکشاند تا به سوی حل مسايل و مشکلات جامعه حرکت کنند.

پنج پيشنهاد آقای موسوی برای حل بحران کنونی با نگاهی خردمندانه به وضعيت ملتهب سياسی جامعه ايران مطرح شده است. او در پيشنهادات خود به روشنی طرح نظر کرده و اين مسئله می‌تواند به حل بحران جامعه کمک کند.

من معتقدم راهی که تا کنون برخی از نهادهای حکومتی به ويژه از طرف ولی فقيه دنبال کرده اند، طرح مسئله نبوده بلکه سرکوب مسايل و ناديده گرفتن آنها بوده است.

آقای موسوی در طرحی که ارائه داده می‌گويد ما در شرايط کنونی يک دولت مسئول در برابر مجلس و قانون می‌خواهيم، دولتی که در برابر مردم و ارگان‌‌های مردمی جوابگو باشد. پنج پيشنهاد او پيشنهاداتی است که بايد نيروهای متعهد جامعه برای حفظ تماميت ايران و همبستگی ملی به دنبال آن بروند و با نيروهای ديگر دراين زمينه مشارکت کنند.
XS
SM
MD
LG