لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

اعتراض گوگل به حمله چین؛ «شاید از چین خارج شویم»


کمپانی گوگل روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کمپانی به همراه دست‌کم ۲۰ شرکت دیگر در اواسط ماه گذشته میلادی هدف حمله «بسیار پیچیده»ای از داخل کشور چین قرار گرفته است.

به گفته مسئولان کمپانی گوگل، هدف از این حمله اینترنتی دستیابی به ای‌میل فعالان حقوق بشری چین مقیم در آمریکا و اروپا و خود چین بوده است.

معاون بخش توسعه کمپانی گوگل در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن اشاره به این که حمله‌کنندگان به موتور جستجوی گوگل «به هدف خود دست نیافته‌اند» گفت که این کمپانی دیگر به سانسور وب‌سایت خود در کشور چین تن نمی‌دهد.

دیوید درامند اشاره کرده است که «در نتیجه این حملات» گوگل به این نتیجه رسیده است که دیگر به سانسور وب‌سایت خود در کشور چین تن ندهد و احتمالا «وب‌سایت و دفاتر خود در چین» را ببندد.

به گفته آقای درامند، این حملات در کنار «تلاش‌های دولت چین در سال گذشته برای محدود کردن هر چه بیشتر آزادی بیان در شبکه جهانی اینترنت» باعث شده است که کمپانی گوگل «کارایی کسب و کار خود در کشور چین را بازبینی کند».

«ارتش سایبری عظیم» چین در جنگ با آمریکا

همزمان با انتشار خبر احتمال خروج کمپانی گوگل از چین، روز سه‌شنبه یک گزارش محرمانه سازمان اف‌بی‌آی آمریکا منتشر شد که حاکی از آن بود که چین «یک ارتش سایبری عظیم» با ۱۸۰ هزار جاسوس مجازی یا اینترنتی تشکیل داده است.

بنا بر این گزارش محرمانه، این ۱۸۰ هزار جاسوس سالانه مسئول ۹۰ هزار حمله اینترنتی فقط به کامپیوترهای وزارت دفاع ایالات متحده هستند و «بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا در زمینه تروریسم اینترنتی» به شمار می‌روند.

در گزارش اف‌بی‌آی تخمین زده شده است که در ارتش سایبری چین بیش از ۳۰ هزار جاسوس نظامی و ۱۵۰ هزار کارشناس کامپیوتر در بخش خصوصی فعالیت دارند که ماموریت آنها «سرقت اسرار نظامی و تکنولوژیکی آمریکا» است.

کارشناسان امور داخلی چین معتقدند فشار و کنترل شدیدتر بر شبکه اینترنت بخشی از مجموعه اقدامات دولت برای مواجهه با گسترش نارضایتی‌های اجتماعی است. دولت چین مدعی است که برخی از ناآرامی‌های اجتماعی با استفاده از شبکه و تماس‌های اینترنتی سازمان‌دهی می‌شود. از جمله دولت چین می‌گوید ناآرامی‌های تابستان امسال در استان سینگ کیانک که حدود ۲۰۰ نفر قربانی گرفت از طریق اینترنت هدایت شده بود.
XS
SM
MD
LG