لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

نوه هاشمى رفسنجانى در بازگشت به تهران بازداشت شد


حسن لاهوتی فرزند فائزه هاشمی است. خانم هاشمی نیز بارها به طور موقت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
حسن لاهوتی فرزند فائزه هاشمی است. خانم هاشمی نیز بارها به طور موقت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
گزارش‌هاى رسيده از ايران حاكى است كه حسن لاهوتى، فرزند فائزه هاشمى و نوه رئيس مجلس خبرگان رهبرى، روز دوم فروردين از سوى نيروهاى امنيتى در فرودگاه امام خمينى تهران بازداشت شده است.

خبرگزارى فارس كه به سپاه پاسداران نزديک است در گزارشى نوشته است: «حسن لاهوتى كه ۱۰ روز پس از انتخابات رياست جمهورى دهم عازم لندن شده بود و تاكنون در انگلستان اقامت داشت، شب گذشته به هنگام بازگشت به كشورمان توسط تعدادى از مأموران و با ارائه حكم قضايى بازداشت و روانه زندان شد.»

سايت خبرى «آفتاب» كه به مجمع تشخيص مصلحت نظام نزديک است نيز در گزارش مشابهى تاييد كرده كه «نوه آيت‌الله هاشمى رفسنجانى در دومين روز سال ۱۳۸۹ در حالى كه با پرواز لندن وارد تهران مى شد، توسط مأموران بازداشت شد.»

اين سايت از علت بازداشت آقاى لاهوتى ۲۳ ساله ابراز بى‌اطلاعى كرده است ولى سايت جنبش راه سبز (جرس) به نقل از «منابع آگاه خبرى» گزارش داده كه دستگيرى وى «بى‌ارتباط با تهديدات و ادعاهاى برخى افراطيون و حاميان دولت نسبت به فائزه و مهدى هاشمى» نيست.

در صورتى كه خبر بازداشت نوه اكبر هاشمى رفسنجانى تأييد شود اين دومين اقدام عليه يكى از بستگان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ظرف يک هفته اخیر است.

پیشتر در روز پنجشنبه، ۲۸ فروردين ماه، حسين مرعشى، سخنگوى حزب كارگزاران سازندگى و پسر عموی همسر اكبر هاشمى رفسنجانى، «با شكايت مدعى‌العموم» و براى «اجراى حكم يك ساله‌‌اش» بازداشت و روانه زندان اوين شده بود.

مقام‌هاى قضايى جمهورى اسلامى ايران اتهام آقاى مرعشى را اعلام نكردند ولى دو روز پس از بازداشت وى، به او تا پايان روز ۱۴ فروردين ماه مرخصى داده شد.

پيش از آن نيز در روز ۳۱ خردادماه، پنج تن از اعضاى خانواده آقاى رفسنجانى از جمله فائزه هاشمى به اتهام «شركت در راهپيمايى غير قانونى» و «تحريک اغتشاشگران» بازداشت شدند.

حملات شدید به رفسنجانی

در ماه‌هاى پس از انتخابات رياست جمهورى كه با اعتراض‌هاى گسترده به نتيجه آن همراه بود اكبر هاشمى رفسنجانى و نزديكان وى هدف حملات شديد تندروهاى حامی دولت و نزديک به آيت‌الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، قرار گرفتند.

رسانه‌هاى نزديک به دولت، آقاى رفسنجانى و بويژه پسر وى، مهدى هاشمى، را متهم كردند كه از اعتراض‌هاى هواداران جنبش سبز به نتيجه انتخابات حمايت كرده و در دامن زدن به اغتشاش‌ها نقش فعالى دارند.

غلامحسين محسنى اژه‌اى، دادستان كل كشور، روز ۱۷ آذرماه اعلام كرد كه «دادستان تهران بايد به موضوع مهدى هاشمى رسيدگى و او را احضار كند.»

مهدى هاشمى در يكى از دادگاه‌هاى گروهى براى محاكمه بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، به تلاش براى «تضعيف دولت، نهادهاى قانونى كشور و القاى تقلب و التهاب‌آفرينى در انتخابات» متهم شده بود.

وی هم اکنون در لندن به سر می‌برد و گفته است در صورتی که دادگاهی برای رسیدگی به اتهام ها علیه او تشکیل شود، آماده حضور در آن است.

اكبر هاشمى رفسنجانى كه در سال ۱۳۸۴ رقيب اصلى محمود احمدى‌نژاد در دور دوم رقابت‌ها بود از منتقدان جدى سياست خارجى و عملكرد اقتصادى دولت‌هاى نهم و دهم به شمار مى‌رود.

اين انتقادها كه در دوران انتخابات دهم رياست جمهورى در خردادماه سال ۸۸ به اوج خود رسيد با واكنش آيت‌الله خامنه‌اى روبه‌رو شد و وى در نخستين نمازجمعه خود پس از انتخابات با اشاره به سوابق آشنایی خود با اکبر هاشمی رفسنجانی و اختلاف نظر‌های موجود میان وی و محمود احمدی‌نژاد اعلام كرد كه «نظرات آقاى رئيس جمهور به من نزديک‌تر است.»
XS
SM
MD
LG