لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

عمرو موسی خواهان گفت وگوی کشورهای عرب با ايران شد


عمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب، روز شنبه از ۲۲ کشور عضو اين اتحاديه خواست تا با ايران بر سر چالش های منطقه ای وارد گفت وگو شوند.

عمرو موسی که در نشست دور روزه سران کشورهای عربی در شهر سرت ليبی صحبت می کرد، همچنين هشدار داد رويکرد اسرائيل در شهرک سازی می تواند مذاکرات صلح خاورميانه را برای هميشه از بين ببرد.

عمرو موسی همچنین از پيشنهاد تشکیل مجمع کشورهای عربی با حضور ايران و ترکيه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تشکيل مجمع کشورهای عربی با کشورهای همجوار با حضور ايران می تواند به مثابه روندی مخالف اقدامات کشورهای غربی و آمريکا تلقی شود. اين کشورها در صددند به دليل سرپيچی ايران از پذيرش قطعنامه های سازمان ملل متحد ، جمهوری اسلامی را منزوی کنند.

عمرو موسی روز شنبه گفت:«برخی نگران ايران هستند، و دقيقا به همين دليل ما به گفت وگو نياز داريم».

به نظر می رسد تلاش برای همکاری با ايران به دليل آن است که کشورهای عرب از اين که آمريکا مانع شهرک سازی اسرائيل شود، نا اميد شده اند.

عمرو موسی از کشورهای عرب خواست تا استراتژی تازه ای در قبال اسرائيل در پيش بگيرند و تصريح کرد مذاکرات صلح خاورميانه تا ابد نمی تواند ادامه يابد.

اتحاديه عرب در اوايل ماه جاری ميلادی راه را برای شرکت حکومت خودگردان فلسطينيان در مذاکرات غير مستقيم چهارماه صلح خاورميانه باز کرد، ولی خبر صدور مجوز احداث هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی برای يهوديان در «رمت شلومو» در شرق اروشلیم باعث شد تا اين اتحاديه اعلام کند که ديگر از اين مذاکرات حمايت نخواهد کرد.

محمود عباس، رييس حکومت خودگردان فلسطينی، در نشست روز شنبه از ميانجيگران مذاکرات صلح خاورميانه خواست تا اسرائيل را وادار کنند شهرک سازی را متوقف کند.

محمود عباس تصريح کرد که تا زمانی که اسرائيل بخش شرقی اورشليم را «اشغال» دارد، فلسطينی ها هيچ گونه معاهده صلح را امضا نخواهند کرد.

محمود عباس که پس از سخنرانی بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، صحبت می کرد، افزود:« تا وقتی وضع بر همين منوال است و اسرائيل سياست های شهرک سازيش را ادامه می دهد، ما نمی توانيم مذاکرات غير مستقيم را از سر بگيريم».

محمود عباس همچنين اسرائيل را متهم کرد که در تلاش است تا هويت عربی اورشليم را از طريق «پاکسازی قومی» از بين ببرد.

رييس حکومت خودگران فلسطينی تاکيد که اورشليم شرقی پايتخت کشور آينده فلسطينی خواهد بود. محمود عباس گفت:«ما هميشه گفته ايم که اورشليم جواهر تاج ما است و دورازه صلح است.»

در اين نشست بان کی مون خواستار از سرگيری مذاکرات بين اسرائيل و فلسطينيان شد.
XS
SM
MD
LG