لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

درخواست رهبر اکثريت سنای آمريکا از کلينتون برای تسريع تحريم های ايران


يک روز پس از اين که هری ريد، رهبر اکثريت سنای آمريکا، ايران را «زخم چرکين درجهان» خواند، وی روز جمعه از هيلاری کلينتون، وزير امورخارجه آمريکا، خواست، تا ضمن همکاری با قانونگزاران، روند قانونی تصويب تحريم های يکجانبه عليه ايران تسريع شود.

هری ريد، سناتور دمکرات، در نامه ای به هيلاری کلينتون تاکيد کرده است: من از شما می خواهم که ضمن همکاری با کنگره، برای تکميل تحريم ها عليه ايران سريع اقدام شود.

دو مجلس نمايندگان و سنای امريکا مذاکرات خود را در مورد چگونگی و جزييات تحريم های يکجانبه آمريکا يعنی طرح تحريم فروش بنزين و فراورده های نفتی به ايران آغاز کرده اند..

مجلس نمايندگان آمريکا روز پنجشنبه کميته ای را مامور کرد تا با به همراه کميته مشابهی از سنای اين کشور تا طی چند هفته آينده طرحی مشترک از ميان دو طرحی که در مجلس نمايندگان و مجلس سنا تصويب شده، تهيه کنند.

اين در حالی است که گفته می شود دولت باراک اوباما درخواست کرده هرگونه تحريم يکجانبه ايران تا زمان تصويب دور چهارم تحريم های شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران به دليل فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی، به تعويق بيفتد

هری ريد در همين زمينه گفت: «در حالی که من از تصميم دولت اوباما دائر بر پيگيری تحريمها در سازمان ملل پشتيبانی می کنم در عين حال فکر می کنم اقدام کنگره نيز درهمين راستا می تواند به دست يابی ما به هدف مشترک که همانا توقف برنامه هسته ای ايران است ياری رساند».

رهبر اکثريت درسنای امريکا در بخش ديگری از نامه خود به هيلاری کلينتون نوشته است: «ضمن اعلام امادگی برای همکاری با شما، می خواهم اطمينان حاصل کنم که هيچ مانعی برای تکميل کردن لايحه تحريمی عليه ايران وجود نداشته باشد.»

کشورهای غربی با ابراز نگرانی نسبت به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، می گويند که ايران پوشش اين در صدد است تا به تکنولوژی ساخت بمب اتمی دستيابد. اين در حالی است که رهبران ايران با رد اين اتهام می گويند ساخت سلاح اتمی را «حرام » می دانند.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی سه قطعنامه از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه داده است.

مقامات ارشد نظامی و امنيتی آمريکا هم هفته گذشته به قانونگذاران آمريکايی گفتند ايران ممکن است طی يکسال آينده مواد لازم برای ساخت يک بمب اتمی را به دست آورد و پس از آن طی سه تا پنج سال آينده بتواند به مرحله ساخت بمب اتمی برسد.

اين در حالی است جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه با «شکننده» خواندن حکومت ايران،گفت بود: دولت باراک اوباما قادر خواهد بود تا مانع دستيابی ايران به سلاح هسته ای شود.
XS
SM
MD
LG