لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

آمریکا: گفت‌وگو‌ها برای تحریم ایران پیشرفت داشته است


فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،
فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،
فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که وزیر خارجه ایالات متحده و یک مقام بلندپایه چینی اذعان کرده‌اند که در مذاکرات بر سرتحریم ایران «پیشرفت خوبی» حاصل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که هیلاری کلینتون با دای بینگو، عضو شورای اجرایی چین، بیش از یک ساعت تلفنی درباره ایران و کره شمالی رایزنی کرده‌اند.

رتبه سیاسی دای بینگو، دیپلمات ارشد چینی، پس از معاون نخست‌ وزیر قرار دارد و از همه وزیران این کشور بالاتر است.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «این دو مقام درباره وضعیت مذاکرات درباره تحریم‌های ایران گفت‌وگو کردند. آنها اذعان کردند که پیشرفت خوبی حاصل شده است.»

به گفته فیلیپ کرولی در این گفت‌وگوی تلفنی درباره «شماری از مسائل فنی» در پیش‌نویش تحریم صحبت شده، و دو طرف تاکید کردند که در چارچوب گروه ۱+۵ برای حل مسائل باقی مانده تلاش کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هچنین گفت که نمایندگان گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک بار دیگر درباره تحریم ایران با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

در هفتم اردیبهشت امسال جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، گفته بود که چین با وجود پافشاری بر راه‌حل دیپلماتیک، با تحریم‌های تازه علیه ایران موافقت خواهد کرد.

به گفته فیلیپ کرولی، دای بینگو، دیپلمات ارشد چینی، همچنین هیلاری کلینتون را در جریان سفر هفته گذشته‌اش به کره شمالی قرار داده است؛ این مقام چینی با کیم یونگ ایل دیدار کرده بود.

در میان اعضای دایم شورای دایم شورای امنیت، چین و در میان اعضای غیر دایم، برزیل و ترکیه نسبت به تحریم ایران از خود مخالفت نشان داده‌اند. چین با این حال در مذاکرات گروه ۱+۵ برای تحریم شرکت کرده است.

همزمان با تلاش آمریکا و قدرت‌های اروپایی برای رسیدن به اجماع در شورای امنیت روز چهارشنبه در تهران منوچهر متکی ابراز امیدواری کرد که در سفر همزمان و قریب‌الوقوع لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل، و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران، ابتکار عملی از سوی این دو کشور برای مبادله سوخت صورت بگیرد.

منوچهر متکی در این باره گفت: «امیدواریم در گفت و شنود احتمالا سه جانبه، بر جزییات این تبادل تفاهم کنیم. در صورت تشکیل این جلسه سه جانبه و گفت‌وگوهای تهران، ما توافقات احتمالی حاصله و جزییات آن را در فرصت‌های آینده به آگاهی مردم عزیزمان و همه کسانی که تاکنون از موضوع مبادله سوخت به عنوان اقدامی اعتمادساز حمایت کرده‌اند اعلام می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران گفت: «بنابراین منتظریم دوستانی که پیگیر این موضوع بودند در سفرشان به تهران چه نکات جدیدی را مطرح می‌کنند تا در تبادل نظر بتوانیم به مکانیزم مرضی‌الطرفین برسیم.»

در پاییز سال ۲۰۰۹ با میانجی‌گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران پیشنهاد شد که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسیه و در نهایت به فرانسه بفرستد تا دربرابر آن میله های سوختی مورد نیاز رآکتور تهران دریافت کند.

ایران با این طرح که به پیشنهاد وین موسوم شد، در آغاز به طور اصولی موافقت کرد، اما پس از مدتی از پذیرش شرایط آن خودداری کرد و اعلام کرد تنها در شرایطی حاضر به مبادله سوخت است که این سوخت در ایران مبادله شود.

بعدها علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه با یک روزنامه روسی اعلام کرد که تهران به روسیه و فرانسه برای بازگرداندن اورانیوم اعتماد نداشت
XS
SM
MD
LG