لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

داسیلوا براى «ترغیب» ایران به همکارى با جامعه جهانى وارد تهران شد


لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل
لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل
در حالى که رییس جمهور برزیل براى گفت و گو با مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران درباره تنش بر سر برنامه هسته‌اى این کشور وارد تهران شده است، قدرت‌هاى بزرگ از سفر وى به عنوان آخرین فرصت براى حل این بحران پیش از تشدید تحریم‌هاى علیه ایران در شوراى امنیت نام برده‌اند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل در آخرین ساعات شنبه شب در راس یک هیات ۳۰۰ نفره وارد تهران شد و در فرودگاه از سوى منوچهر متکى، وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى مورد استقبال قرار گرفت.

آقاى داسیلوا قرار است در جریان سفر دو روزه خود به ایران با محمود احمدى‌نژاد، رییس دولت و نیز على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى دیدار کند.

تنش بر سر برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى از ممهم‌ترین موضوعاتى است که رییس جمهور برزیل در سفر خود به ایران با مقام‌هاى ایرانى در باره آن مذاکره خواهد کرد و گزارش‌هاى دیگر حاکى از آن است که وزیر خارجه جمهورى اسلامى از احمد داوود‌اوغلو، همتاى ترکیه‌اى خود نیز براى شرکت در این مذاکرات دعوت کرده است.

همزمان قدرت‌هاى بزرگ جهان که براى تصویب قطعنامه‌ تازه‌اى در شوراى امنیت سازمان ملل متحد به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران تلاش مى‌کنند، از سفر داسیلوا به تهران به عنوان آخرین فرصت ایران براى جلوگیرى از تشدید تحریم‌ها نام برده‌اند.

در همین راستا رییس جمهور برزیل در آستانه سفر خود به تهران به خبرنگاران در مسکو گفته بود، به موفقیت خود «خوشبین» است و امیدوار است بتواند، محمود احمدى‌نژاد را براى توافق با غرب بر سربرنامه اتمى جمهورى اسلامى ترغیب کند.

لولا داسیلوا در این باره اظهار داشت: « اکنون من باید تمام آنچه را که در طول سال‌هاى طولانى فعالیت سیاسى‌ام فرا گرفته‌ام به کار بندم، تا بلکه بتوانم دوستم، احمدى‌نژاد را براى کنار آمدن با جامعه جهانى متقاعد سازم ».

این در حالى است که ایالات متحده آمریکا و روسیه احتمال موفقیت رییس جمهور برزیل براى متقاعد ساختن جمهورى اسلامى به همکارى با جامعه جهانى بر سر برنامه اتمى این کشور را ضعیف ارزیابى کرده‌اند.

برزیل یکى از اعضاى غیر دایم شوراى امنیت سازمان ملل متحد است و این کشور تاکنون با تلاش‌ قدرت‌هاى بزرگ به رهبرى آمریکا براى تصویب چهارمین قطعنامه تحریمى علیه ایران مخالفت کرده است.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هاىى علیه ایران اعمال کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌هاى حساسى مانند غنى‌سازى اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را دارد پایان بخشد.

ایران با سرپیچى از این خواسته‌ها در سال‌هاى گذشته همواره به گسترش فعالیت‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اروانیوم روى‌ آورده و اخیرا نیز غنى‌سازى ۲۰ درصدى را در دستور کار خود قرار داده است.

اقدام جمهورى اسلامى براى غنى‌سازى بیشتر اورانیوم پس از آن صورت گرفت که تهران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى اتمى براى مبادله اورانیوم کمتر غنى‌شده خود با سوخت ۲۰ درصدى مورد نیاز براى رآکتور تهران خوددارى کرده بود.

بر اساس این پیشنهاد قرار بود جمهورى اسلامى ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنى‌شده ۳.۵ درصدى خود را براى غنى‌سازى بیشتر و تبدیل آن به میله‌هاى سوخت به روسیه و فرانسه ارسال کند و در مقابل ۱۱۶ کیلوگرم سوخت مورد نیاز خود براى رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

جمهورى اسلامى ایران در ماه‌هاى گذشته در واکنش به تشدید فشارهاى جهانى بارها خواستار تغییراتى در این پیشنهاد و از جمله مبادله اورانیوم در داخل خاک ایران شده است که این درخواست‌ها با مخالفت قدرت‌هاى بزرگ روبه‌رو شده است.

این در حالى است که تنها چند ساعت پیش از ورود رییس جمهور برزیل به تهران شبکه تلویزیونى عرب زبان «العالم»، وابسته به تلویزیون جمهورى اسلامى به نقل از سخنگوى وزارت خارجه ایران اعلام کرده است، تهران در صورت ارایه «تضمین‌هاى روشن»، آماده مذاکره در باره زمان ومکان مبادله سوخت هسته‌اى است.
XS
SM
MD
LG