لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

متکی: شانسی برای تصویب قطعنامه جدید علیه ایران وجود ندارد


منوچهر متکی
منوچهر متکی
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه با اشاره به تلاش ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه برای تصویب یک قطعنامه تازه علیه ایران، اظهار داشت که دیگر شانسی برای تصویب چنین قطعنامه‌ای وجود ندارد.

وزیر امور خارجه ایران، که در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در تاجیکستان شرکت کرده بود، همچنین گفت که روز چهارشنبه با وزیران خارجه برزیل و ترکیه، تماس تلفنی داشته و ارزیابی این دو کشور این است که چنین قعطنامه‌ای علیه ایران تصویب نمی‌شود.

منوچهر متکی گفت: «وزیران خارجه ترکیه و برزیل صبح امروز با من تماس تلفنی داشتند و گزارشی از اقداماتی که بعد از بازگشت از ایران در ارتباط با دیگر کشورها داشتند را به من ارائه دادند. ارزیابی آنها از تماس با برخی کشورها از جمله اعضای شورای امنیت در این باره مثبت بود.»

روز دوشنبه ایران در حضور رئیس جمهوری برزیل و نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که حاضر به امانت گذاشتن ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود در خاک ترکیه است.

توافق تهران برای مبادله سوخت با این حال با واکنش سرد واشینگتن روبرو شده است؛ در حالی که منوچهر متکی می‌گوید ارزیابی ترکیه و برزیل به تصویب نرسیدن قطعنامه علیه ایران است، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه اعلام کرد که چین و روسیه نیز با پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران موافق کرده‌اند.

برپایه پیش‌نویسی که روز سه‌شنبه منتشر شده، اگر قطعنامه جدید به تصویب برسد، از جمله بخش بانکداری ایران با محدودیت بیشتری مواجه شده، نظارت بر کشتیرانی ایران بیشتر شده و تحریم‌های گسترده تسلیحاتی علیه تهران اعمال می‌شود.

روز چهارشنبه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، نیز دریک کنفرانس خبری درباره تلاش کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه تازه علیه ایران گفت: «آنها می‌خواهند خود را صاحب رای نشان دهند اما دیدند که چند کشور در حال توسعه توانستند بحران را مدیریت کنند و این مساله می‌تواند تبدیل به الگویی شود که بحران‌ها و مشکلات روزمره را کشورهای منطقه و در حال توسعه خود به خوبی حل کنند.»

روز سه‌شنبه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، کشورهایی که به توافق تهران بی‌اعتنایی کرده را به باد انتقاد گرفت و گفت مخالفان این توافق در منطقه زندگی نمی‌کنند.

نخست وزیر ترکیه که به مادرید رفته بود از جامعه جهانی خواست که از توافق تهران پشتیبانی کنند تا به گفته وی «بخت بی‌نظیر» به وجود آمده درباره مناقشه هسته‌ای ایران به ثمر بنشیند.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «من از جامعه جهانی می‌خواهم از این بیانیه نهایی که اثری بسیار مثبت برای استقرار صلح جهانی در آینده دارد، پشتیبانی کند.»
XS
SM
MD
LG