لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

تحویل نامه توافق تهران به دفتر یوکیا آمانو در وین


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یک هفته پس از توافق دولت جمهوری اسلامی با ترکیه و برزیل بر سر مبادله سوخت اتمی، وزارت خارجه ایران روز دوشنبه از تحویل نامه‌ای در این زمینه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش، خبر داد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از تحویل این نامه حاوی جزئیات مربوط به توافق تهران درباره تبادل اورانیوم ایران در روز یکشنبه خبر داده بود که ساعاتی بعد این خبر از سوی نماینده ایران در آژانس رد شد.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن تکذیب خبر خبرگزاری ایرنا تأکید کرد که این نامه روز دوشنبه به آژانس تحویل داده خواهد شد.

یک هفته پیش رهبران برزیل و ترکیه در دیدار از تهران توافق‌نامه‌ای را با محمود احمدی‌نژاد امضا کردند که به موجب آن بخشی از اورانیوم غنی‌شده ایران به منظور مبادله آن با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران به ترکیه ارسال می‌شود.

با این حال کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا با ناکافی خواندن این توافق‌نامه همچنان به تلاش‌های خود برای تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه می‌دهند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، که در استانبول ترکیه به سر می‌برد روز دوشنبه اعلام کرد که نامه جمهوری اسلامی در این باره صبح دوشنبه توسط سفرای سه کشور برزیل و ترکیه و ایران به دفتر مدیرکل آژانس انرژی اتمی تحویل داده شده است.

اکنون آن طور که وزارت خارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود در صورت موافقت آمریکا، روسیه و فرانسه با این قرارداد جدید توافق‌نامه‌ای تازه بین کشورها به امضا می‌رسد و از آن زمان ایران آمادگی دارد «ظرف یک ماه» ذخیره اورانیوم سه و نیم درصدی خود را به ترکیه بفرستد.

ایران امیدوار است که با جلب موافقت این کشورها، بار دیگر بر سر برنامه هسته‌ای خود با قدرت‌های بزرگ به مذاکره بنشیند و در همین زمینه وزیر خارجه برزیل به تازگی گفته بود که نامه‌ای که ایران در تأیید توافق تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد نوشت، به پیشرفت مذاکرات بر سر برنامه اتمی تهران می‌انجامد.

این در حالی است که ترکیه ضمن تأکید بر اینکه پس از امضای توافق سه‌جانبه مبادله سوخت اتمی، تحریم‌های جدید بلامحل خواهد بود، به ایران هشدار داده است که اگر ظرف یک ماه به این توافق عمل نکند، تنها خواهد ماند.

تلاش‌های جمهوری اسلامی برای به تعویق انداختن یا لغو تحریم‌های بیشتر علیه خود در حالی است که ایالات متحده آمریکا به تازگى پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى را به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران در اختیار اعضاى شوراى امنیت قرار داده که به گفته برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، اکثریت قریب به اتفاق اعضاى شوراى امنیت از آن حمایت مى‌کنند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز روز يکشنبه در واکنش به این روند تهديد كرد كه اگر آمريكا در سطح شوراى امنيت سازمان ملل و كنگره اين كشور به «ماجراجويى» عليه ايران دست بزند، مسير «بيانيه تهران» را كنار مى‌گذارد.

تلاش کشورهای غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران پس از آن آغاز شد که جمهوری اسلامی از پذیرفتن پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارسال بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه و فرانسه برای تبدیل آن به سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خودداری کرد و به جای آن به گسترش فعالیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم پرداخت.
XS
SM
MD
LG