لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

اکثر اعضای شورای امنیت خواستار تحقیق درباره حمله اسرائیل به کشتی کمک‌رسانی شدند


شورای امنیت سازمان ملل.
شورای امنیت سازمان ملل.
در جريان جلسه اضطراری شورای امنيت سازمان ملل، بیشتر اعضای اين شورا درخواست کردند در مورد حمله اسرائيل به کشتی کمک رسانی به غزه، تحقيق شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پس از ۹۰ دقيقه جلسه عمومی شورای امنيت، ادامه جلسه پشت درهای بسته انجام شد تا ديپلمات‌ها روی بيانيه پايانی رايزنی و مذاکره کنند. بيشتر اعضای ۱۵ کشور عضو شورای امنيت، خواستار تحقيق در مورد اين حمله هستند.

نيروهای اسرائيلی روز دوشنبه به يک کشتی ترکيه که حامل کمک‌های امدادی به غزه بود حمله کرده و دست کم ۹ تن از فعالان مدافع فلسطينی‌ها را کشتند. اين حمله واکنش‌ها و محکوميت‌های بين‌المللی گسترده‌ای در پی داشت.

گزارش‌ها حاکی است بيشتر اعضای شورای امنيت با انتقاد از عملکرد اسرائيل، خواستار رفع تحريم و محاصره سه ساله غزه شده‌اند.

احمد داوود اغلو، وزير خارجه ترکيه در نشست شورای امنیت، از عملکرد اسرائيل به شدت انتقاد کرد. در همین حال يک مقام رسمی اسرائيل تاييد کرده که بيشتر کسانی که روی عرشه کشتی کشته شدند، از اتباع ترکيه بود‌ه‌اند.


وزیر خارجه ترکیه در نشست شورای امنیت این اقدام اسرائیل را «معادل راهزنی و دزدی دریایی» خواند و گفت: «این یک آدمکشی است که از سوی یک دولت صورت گرفته است.»

آمريکا که از متحدان اصلی اسرائيل در شورای امنيت به شمار می‌رود، با احتياط موضعگيری کرده و الخاندرو وولف، معاون سفير ايالات متحده در سازمان ملل گفت که آمريکا از کشته شدن افراد عميقا متاسف است. وی خواستار تحقيق معتبر و شفاف اسرائيل در اين زمينه شد.

آقای وولف اما در همين حال از برگزارکنندگان طرح پايان دادن به حصر غزه انتقاد کرد و گفت هرگونه تحويل مستقيم کمک‌ها از راه دريا در شرايط فعلی، نه به جا، نه مطمئن و نه موثر است.

از سوی دیگر دانيل کارمون، معاون سفير اسرائيل در سازمان ملل در اين جلسه، کشتی عازم از سوی ترکيه به غزه را «هرچيزی غير از يک ماموريت بشردوستانه» خواند و گفت برگزار کنندگان چنين برنامه‌ای برای ارسال اين کشتی، با گروه‌های تروريستی در ارتباط هستند.

جلسه اضطراری شورای امنيت به درخواست ترکيه و لبنان که هر دو از اعضای غيردائم شورای امنيت هستند برگزار شد. رياض منصور، عضو ناظر فلسطينی در سازمان ملل پيش از برگزاری جلسه به خبرنگاران گفت که اميدوار است شورای امنيت واکنش قاطعی نشان دهد.

واکنش های جهانی

حمله خونين نيروی دريايی اسرائيل با کاروان بين‌المللی کمک‌رسانی به غزه، موجی گسترده از واکنش‌های جهانی را در پی آورده است. سفيران اسرائيل در کشورهای متعدد جهان احضار شده‌اند و تظاهرات مختلفی در بسياری از کشورهای عربی و اسلامی روی داد.

بان کی‌مون دبيرکل سازمان ملل نيز خواستار تحقيقات کامل در مورد يورش اسرائيل به کشتی حامل کمک‌ها برای غزه شده است.

«ستاد مبارزه با ترور» وابسته به اسرایيل دوشنبه ازهمه اسرائيلی‌ها خواست که سفرخود به ترکيه را لغو کنند، و نيز از همه گردشگران اسرائيلی خواست که سريعاً ترکيه را ترک کنند. هم اکنون ده‌ها هزار گردشگر اسرایيلی در آنتاليا، آناليا، مرمره، استانبول و ديگر نقاط ترکيه هستند.

مناسبات ترکيه و اسرایيل از زمان حمله اسرائیل به غزه در ژانويه ۲۰۰۹ در پی انتقادهای علنی رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه از اسرائيل رو به وخامت نهاد و هر از چند گاهی، امری ديگرموجب تنش دراين مناسبات شده است.

اتحاديه عرب اعلام کرد که نشست اضطراری آن سه‌شنبهبرگزار می‌شود. سوريه اولين کشوری بود که با تقبيح شديد اسرائيل، خواهان برگزاری نشست اضطراری اتحاديه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی شده بود.

سعد حريری، نخست‌وزير لبنان، نيز رفتار اسرائيل با کاروان بين‌المللی کمک به غزه را تقبيح کرد. اردن، که با اسرائيل مناسبات کامل در سطح سفير دارد، واکنشی شديد نشان داد و اسرائيل را قاطعانه محکوم کرد.

واکنش‌ها در اروپا

شماری از کشورهای اروپايی در ساعات اوليه دوشنبه سفيران و نمايندگان سياسی اسرائیل را به وزارت خارجه خود فرا خوانده‌اند.

اسپانيا، رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپا با ابراز نگرانی از عواقب بين‌المللی اين امر، همگان را به شکيبايی و مدارا و جلوگيری از دامن زدن به ماجرا فراخواند.

يونان و سوئد، که شماری از فعالان مدنی کشورهای آنها به روی عرشه کشتی ترکيه بودند، نمايندگان سياسی ارشد اسرایيلی را احضار کرده و خواهان توضيح شده و رسيدگی شايسته پزشکی اسرائيلی به زخمی‌شدگان را درخواست کردند.

فرانسه اعلام کرد که هيچ دليلی چنين تلفاتی را تصديق نمی‌کند و برنارکوشنر، وزير خارجه فرانسه گفت که از اين رخداد «تکان خورده است». فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا نيز اين رخداد را محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG