لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

ابراز «نگرانی» ارتش اسرائیل از اعزام کشتی کمک‌رسانی ایران به غزه


مراسم یادبود برای کشته‌شدگان ترک کشتی کمک‌رسانی به غزه
مراسم یادبود برای کشته‌شدگان ترک کشتی کمک‌رسانی به غزه
رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه از «نگرانی» ارتش اسرائیل از احتمال وقوع «تحریکات عمدی» از سوی کشتی‌های تدارک دیده شده ایران و لبنان برای اعزام به غزه خبر دادند.

این رسانه‌ها روز سه‌شنبه نوشتند که ارتش اسرائیل اقدام ایران و لبنان در ارسال کشتی کمک‌رسانی به غزه را در نشست‌های داخلی فرماندهان ارتش مورد بحث قرار داده است.

به گزارش این رسانه‌ها، در پی حمله نیروهای ارتش اسرائیل به کشتی ترکیه با عنوان «ماوی مرمره» که پانزده روز پیش به کشته شدن ۹ شهروند ترکیه و زخمی شدن ۴۸ سرنشین دیگر این کشتی و چند تکاور دریایی اسرائیل منجر شد، اسرائیل اعزام کشتی‌های دیگر به مقصد بندر غزه را «فتنه‌انگیزی عامدانه» قلمداد می‌کند.

به گزارش روزنامه‌های اسرائیلی هاآرتص و جروزالم پست، اسرائیل در مورد کشتی‌های ایرانی نگرانی فوری ندارد، چرا که «ممکن است مصر به آنها اجازه عبور از آبراه سوئز را برای وارد شدن به دریای مدیترانه ندهد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، هم اکنون رایزنی‌هایی میان اسرائیل و مصر در حال انجام است تا کشتی‌های ایرانی بلافاصله پس از رسیدن به آبراه سوئز متوقف شوند، اما از سوی دیگر متوقف کردن کاروان دریایی لبنانی دشوارتر است.

مقامات ارتش اسرائیل می‌گویند که کاروان دریایی لبنان ممکن است از ساحل بیروت با پیمودن یک مسیر نسبتاً کوتاه به سوی جنوب، برای رسیدن به غزه تلاش کند.

در همین زمینه یک فرمانده نظامی ارتش اسرائیل به رادیوی این کشور گفت که پشت پرده کشتی لبنانی حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران قراردارند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، کاروان لبنانی شامل دو کشتی، یکی حامل کمک و دیگری با حدود دویست تا سیصد نفر سرنشین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تهران روز دوشنبه اعلام کرد که یک کشتی را پیشاپیش راهی غزه کرده و چند روز دیگر دومین کشتی را به طرف این بندر گسیل خواهد کرد. اما رسانه‌های اسرائیل از جمع‌بندی اظهارات مقامات ایران به این استنباط رسیده‌اند که ممکن است سخن از سه کشتی ایرانی باشد.

در همین حال رادیو دولتی ایران روز دوشنبه گفت که کشتی نخست ایران روز یک‌شنبه به حرکت درآمده و یک کشتی دیگر هم درحال بارگیری بیشتر محموله‌هاست.

اما ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، در همین روز گزارش داد که محمدعلی نورایی، قائم مقام «جمعیت دفاع از ملت فلسطین و مسئول هماهنگی کشتی‌های ایرانی برای اعزام به غزه»، در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که «نخستین کاروان وابسته به این جمعیت در روزهای آتی از بندر خرمشهر عازم غزه می‌شود و دومین کاروان جمعیت نیز از شمال ایران به سمت بندر استانبول حرکت کرده و از آنجا عازم بندر غزه می‌شود».

محمدعلی نورایی افزوده است که «قصد ما جنگ نیست، اما ممکن است در این راه به شهادت برسیم».

در همین حال علی شیرازی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در نیروی دریایی سپاه پاسداران، هفته گذشته اعلام کرد که این نیرو «با اقتدار کامل، آماده اسکورت کشتی‌های اعزامی از جهان به غزه است».

اما حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، روز دوشنبه گفت که «اسکورت کشتی‌های عازم غزه در دستور کار سپاه نیست».
مقامات حماس هفته گذشته در غزه گفته بودند که به اسکورت کشتی‌ها ازسوی ایران نیازی ندارند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری نیمه‌دولتی فارس، رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در تهران گفت که «جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای کمک‌رسانی و اعزام کشتی اعلام کرده و هماهنگی و رایزنی با افراد داوطلب و اقدامات زیادی صورت گرفته است».

اما آقای مهمان پرست از دادن پاسخ روشن به این پرسش که «آیا با دولت مصر درباره اعزام کشتی‌های ایرانی رایزنی صورت گرفته است یا خیر؟» خودداری کرد.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد سفر هیاتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به غزه گفت: «سفر آنها جدای از بحث اعزام کشتی‌هاست، و هماهنگی‌ها ازطریق مجلس مصر دنبال می‌شود و در صورتی که تمام شرایط آماده شود، شاهد سفر نمایندگان مجلس به غزه خواهیم بود».

گرچه جمهوری اسلامی در ۳۱ سال عمر خود حمایت‌های گسترده‌ای از سازمان‌های فلسطینی داشته، تاکنون سابقه نداشته است که مقامات ایرانی خود علنا وارد سرزمین‌های فلسطینی شوند.

این در حالی است که اسرائیل همواره ایران را به کمک‌های تسلیحاتی کلان به تشکل‌های مسلح فلسطینی متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG