لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

«امارات متحده عربی ۴۰ شرکت را به دلیل نقض تحریم‌هاى ایران تعطیل کرد»


حجم مبادلات تجارى ایران و امارات متحده عربی به حدود ده میلیارد دلار در سال مى‌رسد که بیشتر آن به صادرات مجدد کالا از دوبى به ایران مربوط مى‌شود.
حجم مبادلات تجارى ایران و امارات متحده عربی به حدود ده میلیارد دلار در سال مى‌رسد که بیشتر آن به صادرات مجدد کالا از دوبى به ایران مربوط مى‌شود.
امارات متحده عربى در راستاى اجراى تحریم‌هاى سازمان ملل علیه جمهورى اسلامى از فعالیت ۴۰ شرکت بین‌المللى و محلى در این کشور به دلیل «نقض تحریم‌هاى سازمان ملل و ارسال مواد و تجهیزات داراى کاربرد دوگانه» به ایران جلوگیرى کرده است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، روزنامه «گلف‌نیوز» در شماره روز دوشنبه خود به نقل از یک مقام عالى رتبه اماراتى اعلام کرد، امارات متحده عربى ۴۰ شرکت بین‌المللى و محلى را در ارتباط با تحریم‌هاى سازمان ملل علیه ایران تعطیل کرده است.

بر اساس این گزارش، این شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش «مواد خطرناک و داراى کاربرد دوگانه» مى‌کردند که ارسال آنها به ایران به موجب قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد و پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهاى هسته‌اى ممنوع است.

مقام عالى‌رتبه اماراتى، که نام وى در این گزارش ذکر نشده، گفته است: «هر گونه فعالیت‌ شرکت‌هایى که با سپاه پاسداران و سایر نهادها و افراد تحت تحریم سازمان ملل در ارتباط باشند، بلافاصله در امارات متحده عربى متوقف خواهد شد.»

وى همچنین تاکید کرده است، امارات متحده عربى به مسئولیت‌ها و وظایف خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهاى هسته‌اى واقف است و به آن عمل مى‌کند.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد، به تازگى دور تازه‌اى از تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى ایران را تصویب کرده است که در چارچوب آن یک دانشمند هسته‌اى، ۲۲ شرکت مرتبط با برنامه‌هاى اتمى و موشکى ایران و نیز ۱۵ مؤسسه متعلق به سپاه پاسداران و سه نهاد زیر مجموعه خطوط کشتیرانى ایران تحریم شده‌اند.

قطعنامه تازه شوراى امنیت همچنین فروش برخى از جنگ‌افزارهاى سنگین به جمهورى اسلامى را منع کرده و محدودیت‌هاى تازه‌اى نیز براى سرمایه‌گذارى خارجى در ایران در نظر گرفته است.

جمهورى اسلامى ایران از سال‌ها پیش روابط تجارى گسترده‌اى با امارات متحده عربى دارد، به طورى که حجم مبادلات تجارى دو کشور به حدود ده میلیارد دلار در سال مى‌رسد که بیشتر آن به صادرات مجدد کالا از دوبى به ایران مربوط مى‌شود.

هفته گذشته یک دیپلمات غربى اعلام کرده بود، مقام‌هاى اماراتى از سوى ایالات متحده آمریکا تحت فشار قرار دارند، تا مانع صدور کالاهاى داراى کاربرد دوگانه به جمهورى اسلامى ایران شوند.

تحریم‌هاى تازه شوراى امنیت علیه ایران پس از آن تصویب شد که تهران با سرباز زدن از پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى در زمینه مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران، به گسترش غنى‌سازى روى آورده بود.
XS
SM
MD
LG