لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

مخالفت چین با تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران


جیانگ یو،سخنگوی وزارت امور خارجه چین
جیانگ یو،سخنگوی وزارت امور خارجه چین
به دنبال مخالفت روسیه با تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، جمهوری خلق چین نیز با حمایت از پیشنهاد تازه تهران درباره ادامه گفت و گوها بر سر مبادله سوخت هسته‌ای، با اعمال تحریم‌های تازه از سوی اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم جیانگ یو،سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه مخالفت کشورش را با تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده و یک بار دیگر خواستار حل مساله هسته‌ای ایران از طریق «گفت و گو و دیپلماسی» شده است.

وی در بیانیه‌ای که در سایت اینترنتی وزارت خارجه چین منتشر شده است، در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی اظهارداشته است: « چین موافق تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران نیست.»

پیشتر وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای با انتقاد از تصویب تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، این اقدام را باعث « متزلزل شدن تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسئله اتمی ایران» ارزیابی کرده بود.

وزیر امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه تحریم‌های یکجانبه این اتحادیه علیه جمهوری اسلامی را رسماً تصویب کردند. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اواخر خرداد ماه در باره اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیده بودند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با « جامع و فراگیر» توصیف کردن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گفته بود: « ما بسته‌ای فراگیر از تحریم‌ها داریم که همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر پایه آن عمل خواهند کرد.»

تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران که قرار است در هفته‌های آینده به مورد اجرا درآید، از جمله بخش‌های بازرگانی، بانکداری، ‌بیمه و حمل و نقل ایران را هدف قرار داده است.

بر اساس این تحریم‌ها علاوه بر ممنوعیت فروش کالاهای دارای کاربرد دوگانه به ایران، شرکت‌های حمل و نقل دریایی و هوایی ایران نیز در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند و فعالیت آنها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا محدود خواهد شد.

این تحریم‌ها همچنین محدویت‌های تازه‌ای را در زمینه صدور ویزا و مسدود کردن دارایی‌ها در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال خواهد کرد.

همزمان با اعمال تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران، دولت کانادا نیز تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده است.

اندکی پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امننیت سازمان ملل متحد علیه ایران در اواخر خرداد ماه سال جاری خورشیدی، ایالات متحده آمریکا نیز تحریم‌های جداگانه‌ای علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده بود.

جمهوری خلق چین به همراه روسیه از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران نیز انتقاد کرده بودند.

در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بخش دیگری از بیانیه خود از آنچه پیشنهاد تازه ایران برای مبادله سوخت هسته‌ای نامیده، استقبال کرده است.

جیانگ یو در بخش دیگری از بیانیه خود در این باره آورده است: « این پیشنهاد برای پیشبرد روند حل مساله هسته‌ای ایران از طریق گفت و گو و مذاکره مفید است.»

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه پس از تحویل پاسخ ایران به گروه وین در مورد ادامه مذاکرات هسته‌ای، از آمادگی جمهوری اسلامی برای شرکت در این گفت‌و‌گوها بدون هیچ پیش‌شرطی خبر داده بود.

این در حالی است که به گفته مقام‌های آمریکایی، واشنگتن در نظر دارد، در آینده نزدیک نمایندگان عالی‌رتبه خود را به کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و امارات عربی متحده فرستاده و این کشورها را به رعایت تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ترغیب نماید.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی بر این باورند، هدف از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. در حالی که تهران هدف از برنامه هسته‌ای خود را تولید برق اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG