لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

ابراز نگرانی کویت از «احتمال آلودگی» ناشی از نیروگاه بوشهر


کویت که نزدیک‌ترین کشور خلیج فارس به نیروگاه اتمی بوشهر در ایران است روز دوشنبه از احتمال نشتی و آلودگی ناشی از این نیروگاه ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی کویت می‌گوید که وزارت خارجه کویت از «احتمال نشتی و آلودگی به دلیل عوامل طبیعی» و لطمه وارد شدن به طبیعت این کشور ابراز نگرانی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران روز شنبه گذشته با حضور مقامات ایران و روس عملیات انتقال سوخت به ساختمان رآکتور بوشهر را پس از سه دهه تاخیر و تعلل آغاز کرد.

در حالی که آغاز کار این نیروگاه در چند روز گذشته واکنش‌های مختلف به دنبال داشته، خبرگزاری رسمی کویت از قول یکی از معاونان وزارت خارجه این کشور می‌گوید: «نگرانی کویت از احتمال هر گونه نشتی به دلیل عوامل طبیعی نشات می‌گیرد که می‌تواند در آینده عواقبی داشته باشد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین زمینه تعدادی از نمایندگان مجلس کویت نیز از دولت این کشور خواسته‌اند که برای مقابله با هر حادثه‌ای در نیروگاه بوشهر اقدامات پیش‌گیرانه و احتیاطی لازم را مشخص کند.

این خبرگزاری همچنین از قول رسانه‌های داخلی کویت می‌گوید قرار است یک مقام بلندپایه ایرانی «احتمالا برای گفت‌وگو درباره مسئله نیروگاه اتمی» در چند روز آینده وارد کویت شود.

در واکنش به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در حاشیه خیلج فارس که روز شنبه پس از ۳۵ سال به سرانجام رسید،‌ ایالات متحده آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که راه‌اندازی این نیروگاه اتمی باعث افزایش نگرانی‌ها در زمینه تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای در ایران نخواهد بود.

اما به رغم واکنش آمریکا و بریتانیا به راه‌اندازی این نیروگاه از سوی جمهوری اسلامی، اسرائیل استفاده ایران از انرژی هسته‌ای را «کاملا غیر قابل قبول» ارزیابی کرد.

نیروگاه اتمی بوشهر که برای تولید هزار مگاوات برق طراحی شده، در کنار دیگر مراکز اعلام ‌شده هسته‌ای ایران، زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند.
XS
SM
MD
LG